·ALZIRA: LES MURALLES i EL SEU ENTORN
_____________________________________________________________________________________________

Si alguna cosa d’interès històrico-monumental li queda a la ciutat d'Alzira, del poc que li queda, és el d'una part de les seues muralles àrabs. Aquestes no són qualsevol cosa que meresca la mirada indiferent de propis i estranys. Han resistit el pas dels segles i han sobrevingut a molts avatars històrics com perquè hagen de quedar sotmeses a l'oxidació del temps i la corrosió. Menys encara exposades al menyspreu en nom d’estàndards de civilització que amb presumpcions de modernitat ensorren i fan malbé les seues formes fràgils i seculars. Són presència viva del passat i han estat testimoni actiu dels temps contribuint a configurar la identitat dels seus vilatans, donant-los seguretat i tranquil·litat en protegir-los de perills incerts. Ens recorden constantment el que fórem, el que som i, potser, el que serem, malgrat les tendències presents per voler allunyar-nos d'una història que tant destorba alguns.

Les muralles del Parc de l’Aràbia Saudíta tingueren, fa un temps, una parcial restauració. Poca cosa. Semblava més una solució provisional que no una solució com calia. En l'actualitat es troben deteriorades, amb la pell malmesa pels forats, les humitats i els badalls. Fins i tot, la construcció de les noves edificacions properes les han malmès i els danys no han estat encara reparats: li falten dos merlets i la torrassa que dóna al carrer Saludador amenaça ruïna i acabarà caiguent ella sola, no sabem si per desídia, per lentitud administrativa o perquè els pares de la pàtria que ens governen des de La Generalitat, encara no els passa pel camal desbloquejar la situació d'asfíxia econòmica que pesa sobre aquesta ciutat.

Del tros de muralla descoberta sota l'Antic Mercat, diuen que el seu reacondicionament s’ha fet amb totes les consideracions i garanties per part dels experts. En l'avantprojecte i el projecte definitiu sembla que es barallaren tota mena de criteris i solucions possibles per a la seua restauració. Possiblement haurà estat així. Però des de fora, els ciutadans que no entenem d'aquestes qüestions, veiem com amb la reparació a què se l'ha sotmès i l'absència de merlets en gran part de la zona "rehabilitada" no l'assembla ni per casualitat a la muralla del Parc de l'A.Saudíta, que forma part del mateix conjunt arquitectònic. Aquests merlets i almenes suprimits ¿no caldria que s'hagueren respectat, ja que si es troben al mateix nivell que els del parc esmentat, hauríem de suposar que per a les mateixes funcions serien escollides les mateixes solucions arquitectòniques per part dels antics moradors. El que hi podem veure no no s’assembla en res a una muralla com cal. El Pla de Rehabilitació contempla la recuperació de la muralla àrab d'Alzira. La muralla no ha de ser colgada sota terra i amagada. Estem per la seua restauració, d'ella i de tot el que és patrimoni històrico-artístic que pose al descobert la història i la riquesa de ment i enginy d'aquells alzirenys esforçats que ens precediren, cristians o musulmans, tant s'hi val. D’una altra banda, no estem perquè s'invente el que no existí; tampoc que la rehabilitació s'haja de fer de qualsevol manera. Si resulta que la rehabilitació de la muralla del Parc de l'A.Saudíta, fou una "xapussa", doncs caldrà buscar en la memòria els responsables d'aquesta adulteració. El que no podem acceptar és la desídia i l'abandó com a solució que és allò que es veu en molts nivells de l'Administració i que afecta el patrimoni històrico-artístic del País.

De moment, que no es colgara la muralla de l'Antic Mercat ni que es construira al seu damunt ha estat un encert. Una destrossa d’aquest patrimoni hauria estat del tot imperdonable.

Tota la muralla ha de ser restaurada. La del Parc de l'A.Saudíta, la de l'Antic Mercat, la que ha aparegut vora la caserna de la Guàrdia Civil, i més si n’hi ha. Les noves cases que es construiran vora la muralla, hauran de permetre la recuperació de l'estret carreró de ronda que un dia possibilità la gent circular pel seu interior. Caldrà, a més, una adequada i estètica il·luminació perquè aquest bé públic puga ser contemplat i admirat com la joia que voldríem que fóra.

Els jardins del Parc de l'A.Saudíta hauran de ser cuidats de nou, perquè estan absolutament abandonats. Caldrà reposar els llums dels fanals que no funcionen i allunyar la imatge de desastre, desídia i abandó. El jardinet dels 4 pins que hi ha al davant de la muralla descoberta vora la caserna caldrà recuperar-lo com a espai verd públic. Caldrà embellir tota aquella zona i causar una bona impressió al viatger que passa per aquell lloc i contempla Alzira per eixe costat. Ara per ara, no transmet bones vibracions ni als qui la veuen de lluny ni als qui la podem contemplar i fruir de prop. Si, tot plegat, és una conseqüència directa del sotmetiment a pa i aigua que La Generalitat manté sobre l'Ajuntament d'Alzira i de rebot sobre aquest poble, per a quan la indignació i la protesta?
_____________________________________________________________________________________________
S.Llàtzer, març del 2001