Rondom Huy (Belgie) 3 april 2005
Vlak voor de start in Huy
Nee Hans bier pas na afloop!
Op 3 april fietsen Hans, Philip en ik een rondje in de buurt van Huy. We vertrekken rond 6 uur uit Heerhugowaard. Eerst even langs Maastricht om Philip en onze trouwe ploegleider Math op te halen. Rond de klok van 10 uur zijn we in Huy en vertrekken we voor een leuke omloop. Het weer is fantastisch. Voor het eerst dit seizoen in de korte broek. 20 graden is uniek rond deze tijd van het jaar.
We dalen tot we aan de oever van de Maas rijden. Dan rijden we richting Modave om al snel aan de beklimming van La Montagne Corroy te beginnen. Deze cotacol heeft 217 punten en doet zo vroeg in de rit behoorlijk pijn. De spieren zijn nog nauwelijks warm. Ruim 1 kilometer duurt deze pijniging. We dalen weer af naar Huy en zijn dan warm voor wat ons doel voor deze dag was: De muur van Huy (BIG 125). In de Waalse pijl rijden de profs deze beklimming maar liefst 3 keer en dat moet vreselijk pijn doen. Voor een hellingsgrafiek klik
HIER. Al snel moet de kleinste versnelling geschakeld worden. Vooral de bekende haakse bocht naar links is steil. Neem je hier de binnenbocht dan zit je echt tegen de 30 % aan. Verstandig als we zijn gaan we buitenom. In deze bocht werd Steven Rooks ooit door Claude Criquielion naar de binnenbocht gedwongen waarna Claude afstand kon nemen. Na ruim 1 kilometer zijn we boven. Een prachtklim goed voor 224 cotacol punten.
Snel dalen we weer af en rijden weer richting Modave. Nu nemen we de Thier de Huy. Die doet niet onder voor de "muur". Hij heeft 279 punten in de cotacol atlas en dat merken we. We hebben dan nog geen 20 kilometer gefietst. Toevallig of niet op deze smalle weg is het juist nu druk. Een aantal auto's komen ons tegemoet en er is maar net plaats om deze te passeren. Als we boven zijn rijden we richting Marchin. Daar dalen we weer af naar de N641 om die weg bijna tot aan Modave te volgen. Daar slaan we rechts af naar Havelange. We verbazen over de prachtige omgeving. Een mooi riviertje loopt evenwijdig aan de weg. Ook ergeren we ons aan de vele motorrijders die er een sport van maken om deze bochtige weg met hoge snelheid te rijden. We kunnen een lach niet onderdrukken als we even later een onderuitgeschoven motor tegen een muurtje langs de weg zien liggen. Zo te zien mankeert de berijdster niets. In Havelange nemen we een korte break om wat te eten. Het is inmiddels al 12.30 uur en we willen graag de laatste kilometers van de vandaag te rijden Ronde van Vlaanderen zien. We besluiten het rondje af te maken door via de N983 naar Ohey te rijden en vervolgens via de N698 naar Huy af te zakken. Alsof ons leven er vanaf hangt pedaleren we in no-time naar Huy. De weg loopt mooi glooiend en we maken er een intensieve intervaltraining van. Om 13.30 zitten we weer in de auto en rijden naar Maastricht. Daar zien we Boonen ongenaakbaar "de Ronde" winnen. We hebben er nog meer bewondering voor nu we zojuist zelf flink geklommen hebben.