7. Rejsebrev: Fransk Guyana til Surinam, Barbados og Tobago Januar - februar 2003.

3: del Tobago 1.del

Copyright © 10 mar 2003 23:20 Flemming Bitz  flemming_bitz@hotmail.com

NB: Rejsebrevet er ikke klar endnu! Siden bliver udbygget hver dag.,

Dette brev er delt i 7 dele.

1. Surinam

2. Barbados

3. Tobago 1. del. Ankomst 1.uge

4. Tobago 2. del. Elise kommer og Henrik, Kirsten og Daniel kommer

5. Tobago 3. del. Tur til vandmølle, tur rundt på øen og tur i regnskoven

6. Tobago 4. del. Tur til Campletons Fort og Bay

7. Tobago 5. del. Tur til udsigtspunkt over Pirats Bay og tur til området oven for Charlotteville

Barbados

Trinidad & Tobago

wpe1C.gif (28114 bytes)

wpeE.gif (27809 bytes)

Rute: Bridgetown, Barbados til Charlotteville, Tobago

Man of War Bay, Charlotteville, Tobago

Tobago

Turen fra Barbados til Tobago

Skrevet i Charlotteville 6. februar 03.

Vi lette anker fra Carlisle Bay Bridgetown på Barbados omkring 10 tiden og satte kursen mod Tobago. Udklareringen havde jeg foretaget dagen i forvejen hos havne-, told- og immigrations- myndighederne i Bridgetowns Deep Water Harbour. Vi kom hurtig fri af Barbados så vi fik den fulde passatvind fra nordøst på omkring 10-12 m/sek. Vinden var næsten en halvvind. Vi nøjedes med at sætte den store genua 1 og gik omkring 5,5 knob. Jeg havde den sidste vagt i morges. Omkring kl. 7, da det var blevet lyst, kunne jeg set Tobago forude. Vi løb ind i Man og War Bay ved Charlotteville på nord østsiden af øen. Det første sted vi droppede ankeret viste det sig at ankeret ikke kunne holde. Så jeg måtte med stort besvær hive alle 50 m ankerkæde op igen. Vi fik jo monteret et manuelt ankerspil i Las Palmas på Gr. Canaria, det fungere fint; men alligevel får man sved på panden når hele kæden på 50 m skal hives hjem. Vi prøvede et andet sted, og der holdt ankeret med kun 35 m kæde ude. Vi ligger ikke langt fra waypoint 3 på kortet ovenfor. Mens vi var ved at gøre gummibåden klar, kom Brian fra Horsens og hilste på, han var sejlet til Caribien i sin Maxi 77 S/Y MAYER og lå for anker lige ved siden af os. Vi lånte 100 Tobago $ (ca. 100 kr.) af ham, så vi kunne komme til hovedstaden Scarborough med bussen og få hævet nogle flere penge i banken. Der er uroligheder i Venezuela så Majken skulle også på flyselskabets kontor, for at få ændret sin flybillet fra Marguerita til Den Dominikanske Republik. Vi sejlede i land. og gik derefter op til myndighederne og fik indklareret. Indklareringen forløb helt uden problemer.

Her er nogle billeder fra Afsejlingen fra Barbados og den første dag på Tobago.

Billeder fra turen til Tobago

Allan - sidste farvel til Barbados Majken - så går det bare derud af
Tobago forude
Vi skal lige runde pynten forude ind til Man of War Bay
Så er pynten ved at være rundet
Udsigt mod den nordlige del af Man of War Bay

Billeder fra den første dag i Charlotteville

Udsigt fra bådebroen mod den nordlige strand i Charlotteville
På vej til myndighederne
Brian fra Horsens i sin Maxi 77 S/Y MAYER for anker i Man of War Bay ved Charlotteville  Fiskernes garn til tørre under træet ved stranden

Tur til hovedstaden Scarborough

Skrevet i Charlotteville 7. februar 03.

Tobago er sammen med Trinidad en selvstændig stat, og der lever ca. 50.000 på øen. Tobago er på størrelse med Langeland, og den er en meget bjergrig ø med det højeste punkt på 800 m. Bjergene er årsagen til at Tobago er meget frodig med store dele dækket af tyk regnskov, fordi der falder regn, når passatvinden presses op over bjergene. Desuden har Tobago en regntid, som falder midt på sommeren.

Majken og Allan er taget til Pigeon Point, som ligger på den sydlige del at Tobago. De har de fundet et guesthous til 60 TT $ dvs. ca. 60 kr. pr. dag. De vil bruge nogle dage her på at windsurfe og snorkle. Det var først meningen at vi alle skulle tage bussen til hovedstagen Scarborough; men så kom der en taxa forbi, som tilbød at køre helt til guesthous'et for 150 TT $ dvs. ca. 150 kr., det var jo noget lettere især mht. bagagen så det valgte vi. Jeg stod så af taxaen i Scarborough og gik i banken for at hæve penge, derefter gik jeg rundt i byen et par timer inden jeg tog bussen tilbage til Charlotteville. Turen til Scarborough er utrolig flot. Der er vel omkring 40 km til Scarborough; men turen tager alligevel mere end en time fordi det er bjergkørsel det meste af vejen.

Her er nogle billeder fra turen til Scarborough

Majken og Flemming Majken og Allan klar til afgang med bussen til Pigeon Point for at vindsurfe
Udsigt over Man of War Bay ved busstoppestedet i Charlotteville
Scarborough marked

Charlotteville

Skrevet i Charlotteville 8. februar 03.

I dag har jeg bla. brugt tiden på at finde fejl på min påhængsmotor en Tohatsu 2.5 HK. Jeg kan starte den med fuld choker og fuld gas; men  når jeg forsøger at tage chokeren fra den - selv om den er kørt varm - , så går motoren i stå. Det må være et karburatorproblem, så jeg har haft skilt karburatoren; men den ser ud til at være ok. Jeg har skiftet benzinen fra den "grønne benzin" jeg fik på i Brasilien. Det her heller ikke hjulpet. Jeg har også skiftet tændrøret; men heller ikke dette hjalp. Er der nogen, som kan hjælpe mig? Hvad er problemet?*)
*)10/2 Fejlen på karburatoren er fundet der var en lille cirkulær tot uld mellem strålespids-dysen og det rør strålespids-nålen går ned i.

I aften har jeg været i land, der mødte jeg Brian fra S/Y MAYER og hans gast Bisgård, som bød på rom og cola. Det er jo lørdag, så ved siden af var der et steel band, som spillede. Senere var der optræden med diverse karnevalskostymer og syngende solister.

Her er nogle billeder fra aftenen.

Bisgård gast på S/Y MAYER og skipper Brian Et steel band spiller op

Her er solisterne i bandet

Forberedelse til karneval

Soca Solist Skipper Brian på S/Y MAYER  og gast Bisgård har i mellemtiden byttet plads - vi drikker mest cola
Anders skipper på trimaran Blåhvalen med blond nymfe i baggrunden På vej tilbage til båden - dingy-broen er besat

Søndag i Charlotteville

Skrevet 9. februar 03

Det er godt jeg kun tog mit elektroniske kamera med i land i dag, ellers var det blevet alt for dyrt med alle de billeder jeg tog. Først gik jeg en tur op af vejen, der løber langs med kanten af den sydlige del af bugten. Der var jeg bla. ude ved et gammelt fort. Derefter gik jeg en tur op i villakvarteret, der ligger på den nordlige skråning med mod bugten. Alle huse har en fantastisk udsigt over Man of War Bay.

Det er svært at få mennesker med på billederne, når man fotografere her på Tobago. Når man tager billeder i et offentlig rum så burde der ikke være problemer; men folk bliver smæk fornærmede, hvis man tager et billede af dem - selv på lang afstand - uden at spørge om lov først. Når man så pænt spørger får man næsten altid nej.

Her er så nogle af de billeder jeg fik taget.

Vejen mod Pirat Bay
Udsigt over Man of War Bay Charlotteville
Den sydlige strand ved Charlotteville
Vejen langs som løber langs den den sydlige del Man of War Bay Udsigt over Man of War Bay
Udsigt over Man of War Bay
Udsigt over Man of War Bay Et spændende træ
Udsigt over Man of War Bay fra det gamle fort
Udsigt over Man of War Bay fra det gamle fort  Udsigt over Man of War Bay på vej mod det gamle fort
Udsigt over Man of War Bay. Motivet er er det samme; men forgrund er forskellig
Banan plante Et spændende træ
Udsigt over Man of War Bay fra Charlotteville
Udsigt over huse i den nordlige del af Charlotteville På vej ud til NETTE

Charlotteville besøg hos "the steelpan-maker" og møde med familien Øland

Skrevet 11. februar 03

Dagen startede med at jeg for mindst syvende gang skidte min karburator til påhængsmotoren ad, for at finde ud af hvad der var i vejen. Efter flere forsøg fandt jeg en cirkulær uldtot mellem dysen og det rør strålespidsen går ned i.  Uldtotten virkede som en pakning så strålespidsen ikke kunne lukke op for benzinen. Da jeg fik monteret karburatoren igen, virkede motoren igen, som den skulle. Jeg var ellers parat til at gå ud og købe en ny motor.

Derefter tog jeg gummibåden ind til byen. Jeg ville ind for at blive vasket, og jeg havde fået at vide, at der i Pirate Bay, var en bæk med friskt vand, som man kunne vaske sig i. Det var en flot tur til Pirat Bay, og der viste sig at være en flot badestrand med koraller lige uden for, hvor man kunne snorkle.

Da jeg var blevet vasket gik jeg tilbage af stien til Charlotteville. Undervejs var jeg oppe at besøge Vanley Perry, som lavede steelpans dvs. af toppen af en olie tønde laver han det musikinstrument, som benyttes i et steel band.  Steelpan-maker'en her i Charlotteville skulle være meget berømt, idet han var den første, som fandt på at lave musikinstrumenter af gamle olietønder. Desuden har han leveret pander til flere berømte orkestre. Prisen for en af de store pander er 180 US$, det skulle være ca. halv pris af hvad de koster på Trinidad. Det tager ca. 2 dage for Vanley Perry at lave en pande.

NB: Jeg har hjulpet Perry med at lave  steelpans! En dag jeg mødte Perry hjalp jeg ham med at trille en tom olietønne op til hans værksted.

Nu var jeg blevet sulten og satte mig ind på restauranten lige ved bådebroen for at få noget at spise. Pludselig var den en som råbte: "Hej Flemming". Jeg blev noget forvirret. Det viste sig at være familien Øland med venner, som var på besøg på Tobago. De boede ellers i en båd, der stod på land i Chaguaramas på Trinidad.  De satte sig ind restauranten og vi fik opfrisket gamle minder. Jeg mødte familien Øland første gang på Guadeloupe i 2000. Senere mødte jeg dem i Horta på Azorerne. Sidst jeg mødte Svend Erik var i Sletten havn, hvor han i 2001  deltog i den årlige kapsejlads Steelcup for stålbåde og ferrocementbåde. Familien Øland bor nu i deres aluminiumsbåd i Nyborg Havn, og var de var på ferie på Trinidad de næste 5 uger.

Her nogle billeder fra Charlotteville, besøg hos "the steelpan-maker" og møde med familien Øland

Udsigt over Pirat Bay. I forgrunden den bæk jeg vaskede mig i.
Udsigt over Pirat Bay.
Udsigt over Man of War Bay med NETTE for anker.
Besøg hos Vanley Perry "The steelpan maker", Vanley Perry vise en næste færdig steelpan Her stemmes steelpan'en
Vanley Perry stemmer steelpan'en
Udsigt over Charlotteville med bådebroen
Familien Øland med venner

Hilsen fra besætningen på S/Y NETTE Flemming, Allan og Majken

Dette brev er delt i 7 dele.

1. Surinam

www.boatersenterprise.com
Noonsite Trinidad & Tobago

Generelle Links

Informationer fra Noonsite om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,

Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom

Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela

Caribien: Barbados, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago

Informationer om Caribien

Copyright © 10 marts, 2003 Flemming Bitz. Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: flemming_bitz@hotmail.com!