Hvad er Islam


Alle verdensreligioner er blevet opkaldt efter dens stifter eller det samfund og nation som det opstod i. Kristendommen har f.eks. sit navn efter profeten Jesus Kristus, buddhismen fra sin stifter Gautama Buddha. Det samme gælder alle andre verdens religioner, undtagen Islam, som er; den enestående situation, at den ikke har nogen forbindelse med en bestemt person, land eller folk. Islam er en alt omfattende religion, og dens mål er at skabe og dyrke mennesket, den kvalitet og holdning som ligger i ordet islam. Enhver som svarer til denne beskrivelse, uanset hvilken race, samfund, land eller gruppe han må tilhøre, er han/hun en muslim.

Ordet islam er et arabisk ord og det betyder underkastelse, hengivelse og lydighed. Som religion står islam for underkastelse og lydighed overfor Gud. Muslimerne tror på en fælles oprindelse fra Adam og Eva. Religionen beretter også om opstandelse på domme dagen. Til domme dagen vil folk komme i Helvedet eller til Paradiset. Det vil menneskets gerninger afgøre. Ergo er alle muslimernes ultimative mål Paradiset. Og den beskrives således "Fra Ham (Allah) er vi kommet, for Ham (Allah) lever vi, og til Ham (Allah) vender vi alle tilbage."

I henhold til muslimerne er Qur'anen blevet forskrevet af Allah til profeten Muhammed (saw). Qur'anen fortæller muslimerne om hvad der er godt, hvad der er ondt, hvad der er et godt liv, og hvad der er et dårligt liv. Allah har selv lovet at tage vare på Qur'anen, så det aldrig vil lykkedes for mennesker at forfalske eller omskrive dette budskab, som er i Quranen. For at skabe en fællesgrundlag for alle muslimer, er der blevet sat fem fundamentale love, som enhver muslim "skal" følge:

1. Søjle: >>Shahadah<<, trosbekendelsen
2. Søjle: >>Salah<<, de daglige tidebønner
3. Søjle: >>Zakat<<, den religiøse skat
4. Søjle: >>Sawm<<, fasten
5. Søjle: >>Hadj<<, pilgrimsrejsen

Trosbekendelsen skrevet som kaligrafi
Grunden til at skrive "skal" i gåseøjne er at islam på byder ikke muslimer, at man skal og man skal ikke, imod sætning til det gamle testamente. Men islam prøver på at forholde sig til det enkelte individ; ved at give lempelser så det at være muslim ikke ender med at være en byrde, hvor man kun bliver frelst hvis man følger de regler til punkt og prikke.
Ligesom nogen af de andre trossamfund har man i islam også en trosbekendelse. I Trosbekendelsen siges der: Der er ingen gud uden Allah, og at profeten Muhammed er hans profet/sendebud. Trosbekendelsen vil indebærer at enhver muslim tror på:

  • At der kun findes en Gud.
  • At der har været andre profeter end Muhammed (saw), ca.124.000. De andre profeters budskab var også rigtige, men budskabene var ikke endegyldige. Det blev endegyldigt med budskabet fra profeten Muhammed (saw), da han er den sidste profet.
  • At man skal tro på Guds skrifter.
  • At man skal tro på Guds engle.
  • At der er liv efter døden. I det ligger der, at alle mennesker vil genopstå fra døden til domme dagen, der vil de blive bedømt for deres gerninger på jorden, og komme i paradiset eller helvedet.

  • (saw):Betyder fred være med ham