18. Rejsebrev 1. del Basseterre, St Kitts, Caribien den 12. marts 2000

Hej alle!

En lille hilsen fra "NETTE" fra Basseterre, St Kitts, Caribien.

Basseterre, St Kitts, Caribien: 17 grader 17 minutter nord, 62 grader 43 minutter vest, den 12. marts 2000.

Så er NETTE nået til ø-staten St. Kitts -  Nevis, som ligger lige nord for Montserrat og vest for Antigua. Vi ligger for anker ud for hovedstaden Basseterre, som ligger ca. midt på den sydvestlige side af  St. Kitts. Vi ankom til St. Kitts for 3 dage siden fra Montserrat. Siden sidste rejsebrev har vi været på Antigua, Montserrat og St. Kitts.

NB: Rejsebrevet er delt i 2 dele:

1. Antigua - dvs. dette brev -  og
  2. Montserrat og St. Kitts

Antigua

English Harbour, Antigua

Udsigt over Nelsons Dockyard, English Harbour, Antigua

På Antigua var vi i ca en uge, og vi lå hele tiden i English Harbour, som er en naturhavn - et hurricane hole - som ligger på sydsiden af øen.Antigua er en ø-stat på størrelse med  Falster. Øen er som de andre øer her i Caribien af vulkansk oprindelse, men den er uden større bjerge og dermed forholdsvis flad. Øen er mere tør - måske fordi klimaet ikke er domineret af store bjerge - end de andre øer, som vi har besøgt. Vegetationen er græs med spredte træer - vel nærmest savanne, som fremkommer  ved afgræsning af køer, får og geder. Der dyrkes en del grøntsager på øen, men derimod så vi ikke marker med sukkerrør, som ellers er en af hovedafgrøderne på mange af øerne.

Udsigt over English Harbour, Antigua

Udsigt over  English Harbour, Antigua

Test af rum punch

NETTE for anker i English Harbour, Antigua

NETTE for anker i  English Harbour, Antigua

Vi lå som sagt i naturhavnen English Harbour på den sydlige del af øen. English Harbour var hovedsædet for den engelske flåde i Caribien, og der blev i 1700 tallet bygget et værft: "Nelsons Dockyard", hvor skibene kunne vedligeholdes. Admiral Nielson var på et tidspunkt i  sine unge dage chef for den engelske flåde i området.  I dag er hele området omkring Nelsons Dockyard en tre stjernet seværdighed. Vi lå for anker i havnen, og når vi skulle i land med vores dingy, landede vi altid på Dockyard'en. I dag er bygningerne indrettet som museum, restauranter og med support-virksomheder for lystsejlere, f.eks. er der sejlmager og rigger. Desuden kan man ind- og udklarere på området i en bygning på  Dockyard'en. Vi betalte ca. 250 kr. i alt for div. afgifter og for at ligge for anker i havnen i en uge. Bad måtte vi betale ekstra for - ca. 13 kr. pr gang.

Falmouth Harbour er en anden naturhavn, som ligger lige ved siden af Englisk Harbour. English Harbour er nærmest som en smal fjord at sejle ind i, mens Falmouth Harbour er en bugt lukket af mod havet med en smal indsejling. Der er også en tredje helt ny havn Jolly Harbour, som ligger på den vestlige side af øen. English Harbour, Falmouth Harbour er sammen med Jolly Harbour et af sejlercentrene i Caribien.

Tiden på Antigua brugte vi til at køre i bus og gå rundt på øen. En dag tog vi bussen til St. John's på den nordvestlige side af øen. St. John's er hovedstaden og det kommercielle og administrative centrum for  Antigua. I  havnen lægger alle større skibe til, feks. krydstogtskibene. I St. John's var vi bl.a. inde og se museet. Priserne var - som på de andre øer, der har EC$ (East Carribean Dollars) som valuta - ofte det dobbelte af priserne på de franske øer.

Udsigt over havne ved hovedstaden St. Johns, Antigua

Shopping i hovedstaden St. Johns, Antigua

Antigua

Landsby Antigua

Træhus Antigua

Plantage Antigua

Typisk landskab for græssende køer, Antigua

Udsigt fra Nelsons Dockyard over English Harbour, Antigua

Udsigt over Falmouth Harbour, Antigua

Elise på vej i bussen på Antigua

Nelsons Dockyard ved  English Harbour, Antigua

Udsigt over indsejlingen til  English Harbour, Antigua

Udsigt  over English Harbour, Antigua

Ruin af plantage ved English Harbour, Antigua

Elise på Antigua

Hus ved at blive bygget i armeret beton på Antigua

Udsigt over English Harbour, Antigua

Fra St. Johns tog vi en dag bussen videre til den nordlige del af øen til Parham, hvorfra vi  gik tværs over øen tilbage til English Harbour. En anden dag tog vi bussen til Jolly Harbour på vestsiden. Jolly Harbour er en helt ny moderne marina med et stort forretnings-kompleks, hvor der også var en forretning i kæden Budget Marina. Der fik jeg et bådudstyrs-katalog med St. Martin priser og blev fortalt, at Antigua priserne på bådudstyret er 10% højere.

En tredje dag gik vi en lang tur på den sydlige del af øen i området øst for Englisk Harbour, hvor vi bl.a. var inde og se et spændende audio visuelt museum om Antiguas historie. En dag snedkererede jeg en nød-nedgangsluge til skibet, medens Elise gik en lang tur på den østlige del af øen.

Den sidste dag - da vi var ved af fylde diesel og vand på båden før afgangen - var der pludselig en, som råbte: "Hej Flemming". Det var Jens i Clarita, som sammen med en anden singlehand sejler: svenskeren Alf var på besøg på Nielsons Dockyard. Jeg nåede lige at få hilst på dem, og vi fik udvekslet de sidste rygter,

NB: Rejsebrevet er delt i 2 dele:

1. Antigua  - dvs. dette brev -  og
  2. Montserrat og St. Kitts.

Copyright © 15 Oct 2001 Flemming Bitz . Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren: flemming_bitz@hotmail.com!