Zuid-oost Azie
Drie weken zuid-oost Azie...

We zitten inmiddels al weer bijna drie weken in azie en ik moet zeggen dat het een stuk toffer is dan ik had verwacht! De ervaring die we met bangkok hadden een maandje of tien geleden was simpelweg niet echt toppie toppie dus waarschijnlijk had dat er wat mee te maken.
Van Sydney vlogen we naar Singapore. De reis ging eerst naar Bangkok... en toen vlogen we weer twee uur terug naar Singapore... logistiek op z'n Thai's. Singapore dus, een super schone en mooie stad. Een stad ook echter waar niet al te veel was te doen voor backpackers. Meer een luxe-bestemming voor de toerist met een iets gepaster budget dan het onze.

Al snel gingen we dus met een trein naar Maleisie. Kuala Lumpur was onze bestemming. Voor degenen die de film Entrapment gezien hebben: Kuala Lumpur is de stad waar de Twin-Towers staat. Deze stad was zo ontzettend anders dan we hadden verwacht! Echt super, super modern met de meest moderne gebouwen en manieren van transport. Zo hebben ze hier bijvoorbeeld het langste stuk monorail ter wereld zonder bestuurder en hadden ze tot voor kort het hoogste gebouw ter wereld (Twin-Towers).

We hadden in KL een schitterend en vooral gezellig hostel en de tour die we in de avond deden was perfect. We ontmoetten een Nederlands stel, wat ieren en wat canadese dames en met z'n alles hadden we een hele toffe avond. We eindigden in het nachtleven van Kuala Lumpur. Erg gezellig, maar vre-se-lijk duur! Absurd gewoon als je zo'n zes gulden moet betalen voor een klein colaatje! Gelukkig hadden we elk onze heupflessen gevuld met wat lokaal promillage-spul. Wie we aldaar in het Hardrock Cafe trouwens ook nog tegen kwamen? Tamara met broer Vincent! Tamara is ook een van de 'groep van negen' in Sydney, zo'n 10 maanden geleden!
Van Kuala Lumpur ging het naar Penang, een andere stad meer in het noorden van Maleisie. Een aanfluiting van een stad. We kwamen om drie uur 's middags aan en de volgende ochtend zaten we al in de bus richting Thailand. We ontmoetten de twee canadese meiden weer die we eerder in KL zagen. Met z'n vieren gingen we op weg naar Kho Phan Gnang, een tropisch eiland aan de oostkant van thailand. Reizen per (mini-)bus duurt lang en is erg vermoeiend, maar eenmaal aangekomen op de bestemming blijkt de reis de moeite meer dan waard geweest te zijn! Ook al arriveren we op Kho Phan Gnang in het midden van de nacht, het eiland straalt een heerlijke sfeer uit. De volgende morgen is het prachtig weer en zien we hoe het eiland er bij daglicht uit ziet. De begroeiing is erg open en dat samen met de voornamelijk uit zand bestaande wegen geeft je heel erg het gevoel op een eiland te zijn.

We verblijven in een bungalow samen met twee candese gasten (de dames zaten in een andere minibus en zijn we nog niet weer tegen gekomen) die we op de boot leerden kennen. Haadrin beach is the place to be op dit eiland en dus is haadrin beach de plek waar we verblijven. De stranden zijn wit met palmbomen, krakend zand en heerlijk warm water. De brommers zijn hier in Azie HET vervoermiddel en als we dus besluiten wat van het eiland te willen zien is de beste manier om een aantal van die 110cc brommers te huren. Voor zo'n 9 gulden heb je een dergelijk brommer voor 24 uur tot je beschikking. Echt geen geld dus! Helmen kennen ze hier niet, ondanks dat die machines toch over de 100 km/uur halen! We rijden een hele dag rond het eiland en het is simpelweg prachtig!

In de avond komen we ook de twee canadese dames weer tegen en met z'n zessen hebben we een heerlijk maal in een van de vele cafeetjes op het strand van haadrin. Hier in Thailand kun je overal de nieuwst film zien in cafeetjes zonder dat je er voor hoeft te betalen! De illegale kopie is hier de normaalste zaak van de wereld. Dus na ons etentje bekijken we er eens twee. De eerste is Entrapment, de film over de Twin-Towers in KL. Niet echt bijzonder, zeker niet als je 'em vergelijkt met de tweede film die we zien: American Pie. Die film MOET je echt zien! Schitterend waar de american pie mee wordt vergeleken...
Na deze goede film ging het richting het strand. Tafels en stoelen kennen ze hier niet. Er liggen alleen kleden op de grond met hele kleine tafeltjes met kaarsjes er op. Super gezellig dus! Op aanraden van ene Clare, ontmoet in Nieuw Zeeland, proberen Steve en ik de lokale mix-drank: Sangh Thip Whiskey met Red-Bull en Cola. Errug lekker moet ik zeggen! Echter, nadat ik zo'n zes van die drankjes had gehad, anderhalve heupfles whiskey dus, konden m'n benen me op de een of andere manier niet meer dragen... Tja, daar lig je dan op het strand. Een beetje gaten graven, gaten vullen en dan maar in slaap vallen omdat je simpelweg geen andere keus hebt. Uiteindelijk krijg ik 't toch voor elkaar om de bungalow te bereiken en volledig zanderig in bed te vallen. De volgende dag is een taaie... Een leuke ervaring, die lokale mixdrank, maar toch maar weer terug naar een Heineken de volgende avond... Tja, dat krijg je dus als je de lokale mix-drankjes kunt waarderen. Red Bull is hier trouwens een iets ander drankje dan in Nederland. Het schijnt amfetamine te bevatten en op de flesjes staat dat je niet meer dan twee per dag mag drinken....

De volgende dag doen we eigenlijk niet echt veel bijzonders. Een beetje op het strand hangen en genieten van een echte Thaise massage van een uur. Pijnlijk, maar toch ontspannend. Die avond is het niet nogmaals tijd voor de lokale mix-drank. Op aanraden van een stel Ierse gasten die we op het strand tegen komen gaan we met ze mee naar de plaatselijke McDonald's alwaar ze naar hun zeggen een nieuwe smaak milkshake hebben; de paddestoelen-shake. Nou, klinkt dat nu niet bijzonder lekker? Wij dus met ze mee...
Met z'n achten gaan we naar deze 'alternatieve' McDonald's. Een schitterende bar blijkt het te zijn met hangmatten, vele matrassen en een schitterend uitzicht. Nu moeten we een keus maken; willen een medium of een large shake? Tja, hoe zullen ze 'smaken' he? Eerst maar eens een mediumpje. Lekker shakeje moet ik zeggen...
Later op het strand hebben we allemaal een heerlijke tijd. Gewoon een beetje liggen en praten over van alles en nog wat. Nu hebben we dus ook eens meegemaakt hoe het is om 'biologisch dronken' te worden.... (tip: de engelse versie van dit verhaal...)
Dat was me de ervaring wel moet ik zeggen. Een aanrader ook! Maar vergeet niet dat het absoluut waar is dat er voor dit soort dingen aan twee voorwaarden moet zijn voldaan. The right place and the right time. 'k Denk dat dat erg belangrijk is!

Nou, na het lezen over onze ervaringen op het eiland Kho Phan Gnang begrijpen jullie vast wel dat het simpelweg een toptijd was daar! Ga je naar Thailand, ga naar dit eiland!! Pak niet Kho Samui of Phuket ofzo, die zijn veel en veel te toeristisch!! Phuket zijn wij ook geweest, maar dat valt echt niet te vergelijken. Kho Phan Gnang is een al backpackers en geen gezinnen met kinderen en meer van dat soort dingen die je best kunt missen!
Phuket verbleven wij 1 dag. Wederom een brommer gehuurd en zo'n tachtig kilometer rond het eiland gecrossed. Ook hier erg mooie stranden en palmbomen, maar die kun je op zo veel plaatsen zien....

Dus, dat was onze eilanden-ervaring in Thailand alweer. Inmiddels zijn we dan aangekomen in Bangkok. Dit keer verblijven we niet, zoals tien maanden eerder, in een luxe hotel in een achterbuurt van de immense stad. Op aanraden van vele andere backpackers zitten we nu in Guesthouse (hostel) vlakbij Kho Shan Road.

Perfecte lokatie, veel minder verkeer en stank en veel en veel gezelliger. De eerste avond in Bangkok komen we meteen al weer de vier canadezen tegen die we eerder op Kho Phan Gnang ontmoet hadden.
's Avonds nemen we nemen een taxi naar Pad Pong. HET gebied waar Bangkok beroemd om is. Zeg maar het Red-Light-District van de stad. Overal wordt je 'barren' ingetrokken om te komen kijken naar de zogenaamde 'magic pussy's'. Tja, deze internetpagina lijkt me niet echt de plek om uitgebruid op de kunsten van deze lichaamsdelen in te gaan, maar laat ik zeggen dat het een waardeloze 'show' was (wederom tip: engelse versie).

Een volgende avond gaan we kijken bij een Thai-Boxing Arena. Een aantal gevechten krijgen we te zien. Best interessant, maar vrij saai totdat een van die jonge gastjes ineens z'n knie tegen de kin van die ander plaatst met als gevolg: KO !! Kijk, dan wordt het ineens weer een stuk interessanter!
We zitten hier dus met elkaar zo'n beetje een week. Lang genoeg voor een stad als Bangkok. Je kunt hier elk uur wel een andere tempel bekijken, maar als je er eentje gezien hebt, heb je ze eigenlijk allemaal gezien. Onvoorstelbaar hoeveel van die dingen ze hier hebben; thaise mensen zijn echte relie-gleuzen!!
Wat hebben we verder nog gedaan hier? Oh ja, we hebben ook nog een 3-in-1-tour gedaan. Gingen we eerst naar de Floating Markets, toen naar The River Kwae Bridge en het WWII Cemetary en tot slot naar... juist, een tempel. Grappig om eens te zien, maar het is allemaal wel heer erg toeristisch hoor!

Vandaag is het alweer donderdag en dus vertrekt ons vliegtuig morgen... Zooo bizar... We kijken er beiden erg naar uit om weer terug te gaan naar Nederland. De reis was schitterend en zonder meer voor herhaling vatbaar, maar nu is het ook wel mooi geweest en tijd om weer terug te keren naar, het hopelijk zomerse, Nederland!

Tot gauw!


	
My URL: http://come.to/example V3-URL I got it for free at http://come.to/

This page hosted by Get your own Free Homepage

GeoCities Rank My SiteTake A TourMy GuestbookChat
Pages Like MineSearchSend This PageForums
Email Me
TheTropics
Click here and sign up now for AT&T Online Customer Service