Hgeocities.com/Baja/Trails/2018/gotic02.htmlgeocities.com/Baja/Trails/2018/gotic02.htmldelayedxnJ@ZOKtext/html jb.HTue, 03 Feb 2004 00:47:49 GMT][Mozilla/4.5 (compatible; HTTrack 3.0x; Windows 98)en, *nJ La vida quotidiana

 

 

La vida quotidiana

a la Manresa del s.XIV

 

 


 

 

 

 

 

Benvinguts al  web del treball de recerca de l'Enric Claret i l'Anna Mndez, basat en la vida quotidiana de les persones que van viure a Manresa durant el perode d'esplendor de les ciutats; l'poca del gtic.

L'art gtic va ser un art desenvolupat entre el perode anomenat romnic i el Renaixement (ss XIII-XIV en uns pasos i XIII-XV en uns altres). Geogrficament ocup tota lEuropa del nord, la central i loccidental, i arrib fins al Prxim Orient i, molt ms tard, fins a lAmrica hispana. La denominaci de gtic com a sinnim de barbaritzant i equivalent a un estil no subjecte a cnons fou deguda als acadmics, que no saberen veure ms enll dall que les regles clssiques els indicaven.

Aquest art es caracteritza, en arquitectura, per la major altitud i lluminositat ( vegeu les fotografies: rosetons, vitralls, catedrals altes,...). Tamb el caracteritza la volta de creueria i l'arc ogival.En escultura, cal destacar el naturalisme de les figures.La pintura va passar a ser sobre fusta, caracteritzada per la llum i el color.

Les ciutats van tenir un gran apogeu a partir del 1150, quan el mn feudal va iniciar la seva decadncia. Amb aquest ressorgiment, apareix un nou grup social, la burgesia (lligada amb les activitats comercials i artesanals), i a un despertar cultural ( naixement de les universitats, monestirs urbans,...). Pel que fa al comer, els artesans s'installen a les ciutats i s'agrupen en confraries i, posteriorment, gremis.

Men. Trieu l'apartat del treball que ms us interessi:

Manresa al segle XIV (introducci)

Aspectes de la vida manresana

Costums i vida social

Mn laboral

Llegat del s.XIV a Manresa

Bibliografia relacionada

Enllaos d'inters


Manresa
Enlla amb la pgina web de la ciutat


Pius Font i Quer
Enlla amb la web de l'institut


Regi 7
Enlla amb les notcies de les comarques centrals

Darrera actualitzaci, 03/02/04. Envieu-nos suggeriments o comentaris aqu.