Tècniques artístiques i conservació dels bens mobles.

Tema 5. El dibuix.

 Dibuix de Mª Gómez. Dibuix de Mª Gómez. Dibuix de Mª Gómez.

 
  1. El dibuix com estudi propedèutic : el dibuix fa l'artista.
  2. El llàpis com falo fecundador: l'obra com el part. "Has de quedar-te prenyat, artista. I prenyat de tu mateix. Això no vol dir, però penetrar-se amb el llàpis, encara que puga donar gust...Tanmateix xuclar-lo és una activitat molt estesa. I als nens acaba sustituint el pit de la mare." xisco,2006.
  3. Definició de dibuix: Realització pictòrica a la que nomès s'usa el llàpis o simila.
  4. Característiques del dibuix:
    • el clarobscur:
    • l'encaix:
    • el cànon:
    • l'anatomia:
    • la línia:
    • el moviment:
    • l'expresivitat:
    • la interpretació:
    • la síntesi:
    • l'abstracció:
  5. Es poden diferenciar tres clases de dibuix:
    1. L'esboç: és allò que normalment entenem per estudi preparatori; la seua realització està condicionada per la obra posterior i definitiva.
    2. El dibuix estructurador: s'hi fa directament a sobre el suport per tal d'estructurar la representació pictòrica.
    3. el dibuix exent: és el dibuix que es fa independentment de qualsevol altra realització a diferència del dos anteriors que estan condicionats, - i condicionen -, l'obra definitiva.

Esboç/estudi Dibuix estructurador. Dibuix exent.

  1. El dibuix a la Història de l'Art.
  2. el dibuix prehistòric:
  3. el dibuix egipci:
  4. el dibuix grec:
  5. el dibuix romà:
  6. el dibuix del Renaixement:
  7. La perspectiva:
  8. L'anatomia: