SOC UNA NOIA I ESTIC CAMBIANT
Cada persona té dins el que es diu "rellotge biològic". Arriba un moment, que és diferent de noia a noia, que aquest rellotge desperta el teu cos per:
Com cada noia desperta en diferents moments pots trobar-te amigues més canviades i d’altres menys. El que fa el rellotge es posar en marxa unes hormones (estrògens i progestàgens) que estimulen diferents llocs del cos.
Canvis corporals:
El teu cos creix: l’altura, les peus...
El teu cos es fa més rodó: les dones poseu greix a diferents llocs del cos i per això les formes son molt més arrodonides que les de les homes
Augmenta el pel: a les aixelles, al pubis (a sobre dels genitals)...
Es sua més
Surten granets a la cara: l’acne
Augmenten els pits
Canvien els genitals externs: es fan més grans
Canvien els genitals interns: apareixen les menstruacions
D’altres canvis
Totes aquestes modificacions passen durant anys, però pot semblar-te a vegades que canvies de dia a dia. Potser et sentiràs confosa davant dels canvis o espantada quan algun canvi sembla desproporcionat (al final tot es posa al seu lloc). Amés les hormones fan que tinguis canvis freqüents i intensos d’humor com tristor, ràbia, alegria. Per acabar-ho de complicar, en el institut cada vegada te exigeixen més i, com si no hi hagués prou, les persones que t’estimes i t’estimen semblen canviar la seva actitud envers tu (i tu també vius la relació d’una altra manera):
Tot això pot produir discussions, enrabiades, crits, plors... Es una fase que passarà, però aquí tens uns consells perquè sigui menys dolorosa:
*Si tens qualsevol dubte pots dirigir-te a la consulta jove del teu institut o de la Fundació Sant Hospital de la Seu d’Urgell tel 973 350050, e-mail:
joveseu@yahoo.com