| PRINCE OF PERSIA 3D (BRODERBUND) |
|
BRODERBUND firması, 90 yılında nerelere geleceğini belirlemişti bile. Diğer firmalar hala saçma sapan ve basit oyunlar yaparken, 90 yılında BRODERBUND firmasının PRINCE OF PERSIA adlı oyunu piyasaya bomba gibi düştü. Bu derece kaliteli bir oyun piyasada yoktu. Güzel VGA grafikleri ile herkesi ekranlarının başına bağlamıştı. |
| Bu oyunun yaratıcısı (bazıları bilmez
ama gerçekten önemli bir kişi) JORDAN MECHNER. JORDAN, oyunu yaparken tabi ki bu kadar
tutulacağını tahmin etmiyordu. BRODERBUND firması tarafından yapılıp piyasaya
sürülünce iki milyonun üzerinde sattı (bu satışın içine Türkiye gibi yerlerdeki
kopya satışlar dahil değil). Bu rakam, o zamanlar için (disket oyunları zamanı)
mükemmel ötesi bir başarıydı. Tabi böyle bir beğeni karşısında oyunun ikincisi kaçınılmaz oldu. İkincisi de tam bir klasik oldu. BRODERBUND, PRINCE OF PERSIA başarısını başka oyunlarla da pekiştirmeye devam etti. Bu oyunların en önemlisi (benim için türünün en iyisi) MSYT serisi. PRINCE OF PERSIA 2’den de uzun bir zaman geçti. Çoğu PRINCE OF PERSIA fanatiği, serinin devamını istiyordu. Bunun üzerinde yeni bir bölüm hazırlanmaya başlandı ve şu anda da PRINCE OF PERSIA 3D bilgisayarcıların raflarında. KONU |
| PRINCE OF PERSIA GEÇMİŞİ Sanırım PRINCE OF PERSIA dışındaki hiçbir yazı için biraz sonra yazacaklarımı yazmam. Senesini tam olarak hatırlamıyorum ama 89 olabilir. 89’un sonları olması gerekiyor. Artık C64 gibi atari devirlerini bitirip gerçek bir bilgisayar alma zamanı geldi deyip bir bilgisayar almıştık (bilgisayar sayılırsa; 8088, 640 KB RAM, 20MB HDD, bilgisayarın maksimum hızı 9MHZ idi). Bilgisayarı alınca ilk oyunum DIGGER ve DOH olmuştu. Birkaç ay geçtikten sonra PRINCE OF PERSIA diye bir oyun çıktı. Oyunun inanılmazdı. MOTION CAPTURE teknolojisi olmamasına rağmen karakterlerin hareketleri çok gerçekçiydi ve bir çok hareket yapabiliyordu. Oyunda atlamak zıplamak dışında kılıç kullanmak benim en çok beğendiğim şeydi. Oyunu yüzlerce defa bitirdiğimi hatırlıyorum. Hatta oyunu tek disketle 10 bilgisayarda aynı anda oynadığımı bile hatırlıyorum. Bu aralarda bazen HDD’em bozulunca disketi takıyorum ve biraz PRINCE OF PERSIA oynuyorum. PRINCE OF PERSIA’yı bilenler 60 dakikada bitirilmesi gerekildiğini bililer. Artık insanlar oyunda profesyonel olmuşlar ve birbirleriyle rekabet edip en kısa zamanda bitirmeye çalışıyorlardı. PRINCE OF PERSIA üzerinde aylar geçti ve sıra geldi PRINCE OF PERSSIA 2‘ye. Oyun ilkine göre çok daha iyi hazırlanmıştı. Grafiklerdeki kalite farkı gözle görülür artmıştı. Daha uzun animasyonların oyuna eklenmesi, oyunu daha da çekici hale getirmişti. Bence oyunu ilkinden ayıran en büyük özellik oyuna getirilen zorlu bulmacalar olmuştu. PRINCE OF PERSI 2’in üzerinde oldukça uzun bir zaman geçti. Şimdi sırada oyunun son versiyonu bulunuyor; PRINCE OF PERSIA 3(D) PRINCE OF PERSIA 3D POP 3D’de ilk iki seride olmayan değişik ACTION hareketleri de var Bunlardan biri yüzmek. Diğer ACTION veya 3D SHOOTER oyunlarında olduğu gibi presinizle yüzüyor ve dalıyorsunuz. Beni en çok memnun eden şeylerden biri, ilk iki oyunda olan atlamalar zıplamalar. İlk iki oyunda olan uzun atlamalar, yerdeki gizli basamaklara basmak gibi şeyler POP 3D’de de mevcut. Canınız azaldığında, ilk iki seride olduğu gibi küçük, değişik renklerde iksirler bulunuyor. POP 3D’de ACTION olarak ilerliyor ve ayrıca bulmacalar çözüyorsunuz. Oyunda çözmeniz gereken yüzlerce değişik bulmaca var. Karşınıza çıkacak karakterlerde de oldukça fazla. Yaklaşık olarak 30 tane değişik düşmanınız var. POP 3D’in bazı yerlerine, biraz FRP özelliği eklendiğini fark edeceksiniz. Bence FRP’in oyunda hissettirilmesi iyi olmuş. Çünkü her zaman için büyü ve büyülü şeyler iyidir. Sanırım oyunun konusundan ne yapmanız gerektiğini anlamışsınızdır. İlk iki seride olduğu gibi uzun bir yolculuk yapıyor, atlıyor, zıplıyor, yüzüyor, güçlü düşmanlarla karşı karşıya kalıyorsunuz. En sonunda yine prensesi kurtarıp yaşamaya devam ediyor (artık tam olarak evlenseler de kurtulsak diyebilirsiniz). |
| TEKNOLOJİ FARKI PRINCE OF PERSIA 3D, çok mükemmel bir ENGINE’a sahip. Grafikleri gördüğünüzde siz de bana katılacaksınız. Oyun yapılırken iki değişik grafik teknolojisi kullanılmış. Bu teknolojiler daha yeni ve kimse tarafından bilinmiyor (yapılırken adı bile konmamış). Karakter animasyonları için MOTION FACTORY’den yararlanılmış. Böyle bir yerden yararlanınca oyuna değişik ve çok kaliteli hareketlerin eklenmesi kolay olmuş. Oyunu biraz oynadığınızda prensin ve diğer karakterlerin hareketlerindeki yumuşaklığı fark edeceksiniz. Ayrıca oyundaki karakterlerin hareketlerini daha kaliteli hale getirmek için yapımcılar çok sayıda değişik animasyon yapmışlar. Bunların içinden JORDAN seçmeler yapmış ve en iyi olanı oyunda kullanılmış. Gerçekliği sadece karakter hareketleriyle sınırlamamışlar. Ayrıca karakterlerin oyunda olaylara karşı tepkileri de eklenmiş. Bunlardan biri; prensin yürürken ayakların zemine göre uydurması ve ayaklarının biçimi. Oyundaki 3D grafiklerin dışında, animasyonlarda mükemmel. Benim bir oyunda gördüğümün en iyisi. Bu kadar mükemmel grafikleri oynatabilmek için QUICK TIME 4’ü istiyor. Eğer bilgisayarınızda QUICK TIME 4 kurulu değilse, animasyonları izleyemiyorsunuz. Bence oyunu bir yerden bulup baştaki demoyu izleyin. Ya da bizim derginin EKİM sayısını alıp CD’deki oyunun demosuna bakın (Demodaki INTRO, tam değil ama olsun, siz ne kadar kaliteli olduğunu anlayabilirsiniz). Baştaki demoda, güzel prensesimiz dans ediyor (dansözlük yapıyor). Bence bu animasyonu çok iyi yapmışlar. Prensesin hareketleri çok iyi ve gerçekçi. SON
SÖZLER Oyunun diğer özelliklerine gelirsek, bence onlar da mükemmel. Prens, daha da kuvvetlendirilip geliştirilmiş ve değişik aletlerin kullanımı öğretilmiş. Anlayacağınız mükemmel. Alınması zorunlu oyunlardan biri. Bence PRINCE OF PERSIA 3D alınıp, ilk iki disket versiyonunun yanında saklanması gereken bir oyun. . |
Raşit Akyol |
| lonely_rasit@yahoo.com |