takaisin

VESA PISTO JA OLLI VARIS

Vesa Pisto ja Olli Varis muodostavat parivaljakon, jolta ei musiikillista monipuolisuutta ja kokemusta puutu. Vesa Pisto on laulava kontrabasisti ja runoilija, joka on kunnostautunut sooloesiintyjänä monilla areenoilla - hän on mm. laulanut kanssakilpailijoitaan suohon runolaulun MM-kisoissa, joissa hänet valittiin Vuoden Shamaaniksi vuonna 1997, ja kaksi vuotta myöhemmin tuli hopeaa. Kitaristi Olli Varis on puolestaan soittanut monissa maamme eturivin kokoonpanoissa, mm. Maria Kalaniemen Aldargaz-yhtyeessä, Superpelimanneissa, Koinureissa ja Värttinässä. Hollolassa lavalle kipuaa kuitenkin täysin uusi, ennennäkemätön kokoonpano: huilisti Silvo Vatanen tuo perulaisella qena-huilulla sekä poikkihuilulla oman särmänsä tämän pienen, intiimin yhtyeen äänimaailmaan. Triolla on myös vankat levytyssuunnitelmat - talven mittaan nähdään, mitä on luvassa.

Hollolajamien perjantai-illan aloituskonsertin monipuoliseen svengiin nämä muusikot lisäävät oman omintakeisen mausteensa: he soittavat itse säveltämäänsä folkia, jossa lyriikka ja melodiat jättävät tilaa tulkinnalle. Sanoitukset ovat Vesa Piston, joka runonlaulajana saavutetuista meriiteistään huolimatta ei ole nyt kirjoittanut mitallisia tekstejä; trion musiikki ei ole järin traditionaalista, vaan kokeilevaa ja eri genreistä ammentavaa. 

takaisin

Euroopan UnioniHollolajamit hankkeisti Juha Pihanen