· Stübben ·


Märke och modell:Stübben Columbo
Infört av:Helen
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/Normal bom
Årsmodell:1997
Utseende:den har vattenbuffelskin som gör att den inte har det släta skinnet.
Kvalitén:Bra. Den blir bara bättre =)
Den ligger bra på dessa hästar:De flesta.
Hur den är att rida i:Jag älskar den, syrran hatar den. Kan kanske upplevas som hård.
Den kostade (ny el. beg.):Ny ca 7000
Uppskattat värde just nu:4500 ?
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5
Övrigt:Jag letade länge. Gillade Albion, men de passade inte på min häst. Provade över 40 sadlar och fastnade för denna.
Infört:2000-03-21

Märke och modell:Stübben Columbo
Infört av:Anna A
Sadeltyp:Dressyr (ev. allround mot dressyr)
Tumstorlek och bomvidd:17.5" till 18"/Vid bom (31?)
Årsmodell:Vet ej 10-12 år?
Utseende:Ganska "flackt" säte (ej djupt), utan "knäklossar", ganska korta kåpor, korta gjordstroppar.
Kvalitén:Ganska bra (hoppas jag, jag vill inte byta bort den=)
Den ligger bra på dessa hästar:"Ponnyrygg" i storhästformat. Dvs. rund rygg och bred manke.
Hur den är att rida i:Lite vingligt var det till att börja med att byta från hoppsadel med rejäla klossar, men nu fungerar det bra, man sitter inte "fast" i den.
Den kostade (ny el. beg.):Beg. 2400:-)
Uppskattat värde just nu:2500:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Det enda abret är att den är lite svår att få riktigt ren, dammet biter sig ner i "präglingen" (typ svinläder).
Infört:2000-03-21

Märke och modell på sadeln:Stübben Edelweiss
Infört av:anne
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:15"/31 (eller 32)
Årsmodell:
Utseende:snygg och mjukt säte
Kvalitén:det vet jag inte jag har bara haft den i 1 år men än har den iallafall hållt och är lika snygg som när jag kmöpte den.
Den ligger bra på dessa hästar:ponny sadel till b eller liten c-ponny
Hur den är att rida i:mjuk men man åker lätt fram med skänklarna.
Den kostade (ny el. beg.):som ny kostar den på hööks där jag köpte den ca 8300 (ny)
Uppskattat värde just nu:minst 8000
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:den är bra men man åker lätt fram med skänklarna
Infört:2003-01-07

Märke och modell:Stübben Parzival
Infört av:Cia A
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17.5"/31
Årsmodell:1998
Utseende:Den är en enkel och ganska "basic" utformad sadel. den är enkel och snygg,
Kvalitén:Toppen bra, bra läder och bra bom. kilformad bossa som fördelar trycket.
Den ligger bra på dessa hästar:Denna sadel ligger bra på de flesta hästar ( inte de tunnaste). Jag har haft den på mitt halvblod (stor och rejäl) men den har också legat bra på D-ponnyer som jag har ridit (New Forest och Connemara)
Hur den är att rida i:man kommer nära hästen och sitter inte fast i sadeln
Den kostade (ny el. beg.):Ny... ligger nog kring 10 000 tror jag. Stübbensadlarna ligger relativt högt i begagnade priser. Men man får igen pengarna om man säljer dem.
Uppskattat värde just nu:7000 kanske.. vild gissning
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4,5
Övrigt:Som alla Stübbensadlar så är den lite åt det hårda hållet att sitta i (men man vänjer sig).
Jag är väldigt förtjust i denna sadeln, för att den är så enkel och okomplicerat utformad. Sen är den suverän och kan ligga på olika hästar, det är ett stort + att kunna rida andras hästar med sin egen hemma vanda sadel.
Infört:2000-03-21

Märke och modell:Stübben Parzival
Infört av:Anna
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/31 (Normal)
Årsmodell:1976
Utseende:brun, inte så uppbyggd
Kvalitén:suverän!
Den ligger bra på dessa hästar:"normala"
Hur den är att rida i:ngt hård i sitsen, suverän med gelpad. Ger inte mkt stöd, precis som jag vill ha det!
Den kostade (ny el. beg.):3000:- begagnad
Uppskattat värde just nu:3000:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:En suverän sadel som håller i säkert 20 år till med rätt skötsel!
Infört:2001-01-22

Märke och modell:Stübben Rex
Infört av:Ulrika
Sadeltyp:Allround
Tumstorlek och bomvidd:16"
Årsmodell:1974
Utseende:Nästan som om den var ny. Mockan på vulstrena är slitet annars inget annat.
Kvalitén:Jättebra.
Den ligger bra på dessa hästar:Jag har haft den på en fjording som är ganska smäcker, liknar mer New Forrest i typen.
Hur den är att rida i:Jättebra med bra knästöd.
Den kostade (ny el. beg.):Vet ej. Har lånat den av min moster till jag växte ur den.
Uppskattat värde just nu:1000:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4+++++
Övrigt:
Infört:2001-01-04

Märke och modell:Stübben Romanus
Infört av:Rebecka
Sadeltyp:Hopp
Tumstorlek och bomvidd:17"/30 (tror jag)
Årsmodell:??
Utseende:Svart med klossar fram och bak.
Kvalitén:Superbra
Den ligger bra på dessa hästar:Har bara provat den på min häst. Han är ganska bred med en något lång manke. Då behöver men en dyna under så den kommer upp lite i bak.
Hur den är att rida i:Den har en oerhört skön passform men som de flesta Stubbensadlar har den blivit lite hård att sitta i.
Den kostade (ny el. beg.):Beg 2000 kr. Fast det var billigt!
Uppskattat värde just nu:4500 kr.
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Jag gillar Stubben sadlarna. De ligger bra på många hästar. Tyvärr var den här inte så jättevälskött när vi köpte den. Lite smårepor här och var... det här är en sadel som kommer hålla i evigheter. Dessutom har Stubbensadlarna ett vettigt pris.
Infört:2001-10-11

Märke och modell:Stübben Romanus
Infört av:Cissi
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:18"/Normal bom
Årsmodell:Äldre är 10 år
Utseende:Kloss fram och någon form av "kloss" bak också, medeldjupsits. Modellen finns nog kvar att köpa ännu.
Kvalitén:Jätte bra. Tappat lite färg på bakvalvet, det är det enda.
Den ligger bra på dessa hästar:Hästar med markerad manke.
Hur den är att rida i:Jätte bra, mjuk och behaglig.
Den kostade (ny el. beg.):Beg. 3500 kr
Uppskattat värde just nu:Ungefär samma
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Jag kände direkt för denna sadel - den är som gjord för mig. Stubben har rykte om att vara hårda (speciellt de äldre), men denna är inte det. Kvalitén är det inget fel på, denna sadel är i mkt bra skick, trots sin ålder. Jag kan inte annat än rekommendera Romanusen...
Infört:2001-01-15

Märke och modell:Stübben Roxanne
Infört av:Sofia Stenberg
Sadeltyp:Allround
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:vet ej men ganska ny
Utseende:brun med djup sits
Kvalitén:mycket bra, lädret blir bara bättre och bättre
Den ligger bra på dessa hästar:rundare hästar med kraftig manke
Hur den är att rida i:mycket skön
Den kostade (ny el. beg.):8500
Uppskattat värde just nu:6000
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4,5
Övrigt:
Infört:2001-03-23

Märke och modell:Stübben Scandica
Infört av:Karin
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/32
Årsmodell:1996
Utseende:Ganska fin, svart, långa stroppar, ungefär lika djup sits som en flatback.
Kvalitén:Bra
Den ligger bra på dessa hästar:De flesta
Hur den är att rida i:Förjävlig, hård, obekväm...
Den kostade (ny el. beg.):Ny ca 11000 kr för 4 år sedan
Uppskattat värde just nu:5500
Mitt betyg (1-5) på sadeln:2
Övrigt:Som tur är har jag precis sålt den. Jag fick mycket skav och även ryggproblem. Det var nästan omöjligt att sitta kvar på min häst eftersom han har så stort steg. Min häst kunde inte fritt röra sig med den sadeln trots att den var perfekt utpassad av en "sadeldoktor". Sitsen blev även lidande eftersom det var omöjligt att ha en lodrät sits. Lämnade in den för omstoppning men det behövdes tydligen inte.
Infört:2000-03-29

Märke och modell:Stübben Siegefried CS
Infört av:Nina
Sadeltyp:Hopp
Tumstorlek och bomvidd:17.5"/29
Årsmodell:2000
Utseende:Svart med londonfärgad undersida
Kvalitén:Väldigt bra....
Den ligger bra på dessa hästar:De flesta tror jag. Har själv en herre med lite mera manke och som är ganska lång men den ligger utmärkt på honom
Hur den är att rida i:Hoppsäte En ganska "hård" sadel men ger ett väldigt bra stöd vid hoppning. Väldigt skön att hoppa i. Med längre stigläder hamnar man lätt i stolsits så det är lättast att rida utan då.
Den kostade (ny el. beg.):ca 9500:-
Uppskattat värde just nu:ca 8000:- skulle jag tro.
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Min kuse verkar trivas med sin nya sadel (har bara haft den 6 månader) istället för den gammla som fick utlåtandet "Indonesisk Masonit". Sadeln har dock "satt" sig något men enligt Sadelmakaren så ska man alltid stoppa om nya sadlar efter ca 60-80 timmars ridning så då blir den nog absolut perfekt igen.
Ett köp som jag är väldigt nöjd med.
Infört:2001-01-30

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:Åsa
Sadeltyp:Allround
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:2001
Utseende:Brun med ljusa bossor, långsmala klossar fram
Kvalitén:Mycket bra, Använd i knappt ett år men stroppar och läder är knappt slitet!
Den ligger bra på dessa hästar:Normalbyggda hästar med inte allt för rak rygg.
Hur den är att rida i:Skön, en utmärkt allroundsadel som ger känsla av att komma nära hästen. Du sitter "i" sadeln inte "på" den.
Den kostade (ny el. beg.):ca 9500 ny
Uppskattat värde just nu:ca 6500
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Till salu!
Infört:2002-01-19

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:Jenny Jansson
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:18"/Normal bom
Årsmodell:ca -97
Utseende:Mörkbrun med ljusare undersida
Kvalitén:Mycket bra läder som är lätt att hålla rent och snyggt, mycket stabil sadel att sitta i. Stoppningen verkar ha sjunkt ihop något, kan behövas stoppas om.
Den ligger bra på dessa hästar:Jag hade den på min tidigare häst med ganska normal rygg, men på min nya unghäst blir den lite för bred.
Hur den är att rida i:Mycket bra! Jag red både markarbete, banhoppning och fälttävlan i den
Den kostade (ny el. beg.):nypris ca 9000:-
Uppskattat värde just nu:5000:-?
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Den är till salu i Göteborg
Infört:2001-04-19

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:My
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:17.5"/31
Årsmodell:Vet inte
Utseende:Svart med bruna ränder runt sätet
Kvalitén:Bra tycker jag
Den ligger bra på dessa hästar:Min häst är en kornings ponny och många i mitt stall har den,så den passar nog för många
Hur den är att rida i:Den är skön,lite hårt säte,men så är ju de flesta Stuben sadlar
Den kostade (ny el. beg.):3000kr och då var den beg.
Uppskattat värde just nu:2500kr kanske
Mitt betyg (1-5) på sadeln:3
Övrigt:
Infört:2000-10-24

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:CiA
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:
Utseende:Stilren sadel, svart med gula rundbossor. Klossar för knä och vad.
Kvalitén:Mycket hållbar!
Den ligger bra på dessa hästar:Stübben 31 cm ligger riktigt bra på min breda häst över manken, men den ligger ej an mitt på utan trycker enbart fram och bak.
Hur den är att rida i:Mycket bra att hoppa i, perfekt stöd. Jag har dock fått kämpa för att inte hamna i bakvikt och stolsits i skritt och trav i de två jag provat. Hård i sätet.
Den kostade (ny el. beg.):Beg. från 2500 och uppåt. Vanligast är 3-4000 för en Stübben med några år på nacken. Ny ligger nu på runt 8500 har jag för mig
Uppskattat värde just nu:
Mitt betyg (1-5) på sadeln:3
Övrigt:Har provridit två äldre och en ny Stübben Siegfried. Finns i mängder på begmarknaden eftersom den är så pass vanlig. Tror att detta är en mycket prisvärd och hållbar sadel!!
Infört:2000-03-30

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:Tove
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:17.5"/Normal bom
Årsmodell:1999
Utseende:Svart
Kvalitén:Mycket bra "brukskvalitet"
Den ligger bra på dessa hästar:De som inte är så väldigt runda över ryggen
Hur den är att rida i:Rätt hård, inte optimal som allroundsadel att rida dressyr i
Den kostade (ny el. beg.):8150kr ny
Uppskattat värde just nu:ca 6000kr (enl. ortens sadlemakare kan man räkna att en sadel sjunker ca 2000kr i värde första året)
Mitt betyg (1-5) på sadeln:3+
Övrigt:Bra, hållbar "brukssadel" till hyfsat pris (har haft en tidigare).
Infört:2000-11-17

Märke och modell:Stübben Siegfried
Infört av:Jenny
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:18"/32 (X-vid)
Årsmodell:99?
Utseende:brun
Kvalitén:Lädret är bra, (stropparna blir snabbt dåliga)
Den ligger bra på dessa hästar:den ligger INTE bra på kallblodstyper, runda utan manke
Hur den är att rida i:mjuk sladdrig, skev, oftast men ändå stum för rumpan
Den kostade (ny el. beg.):9500
Uppskattat värde just nu:7500
Mitt betyg (1-5) på sadeln:för min häst, 0 för andra 3
Övrigt:
Infört:2001-10-26

Märke och modell på sadeln:Stübben Siegfried II 94
Infört av:Jen.
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:1996
Utseende:Svart med londonfärgade bossor, fyrkantigt bakvalv, normala klossar fram och bak.
Kvalitén:BRA! Omstoppad efter 6 års användning. Fint yttre och bra under kåporna, även sadelgjordsstropparna.
Den ligger bra på dessa hästar:Jag har den till min unghäst - ett halvblod. Eftersom det är lite vidare bomvidd än normal passar den på de flesta hästar utom de som är väldigt smala och har hög manke.
Hur den är att rida i:Jätteskön. Bra hoppsits, bra stöd för benen.
Den kostade (ny el. beg.):5000:- begagnad efter 6 år. Nypris omkring 9-10000:-
Uppskattat värde just nu:5000:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5
Övrigt:Bra och prisvärd sadel.
Infört:2003-12-17

Märke och modell:Stübben Siegfried 94 MF
Infört av:Maggi
Sadeltyp:Hopp
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:1999
Utseende:Som ny fast formad efter mig och hästen
Kvalitén:Mycket bra både på läder och övrigt. Är den rätt tillpassad från början behöver den inte stoppas om om inte hästen ändrar sig. Den blir bara skönare ju mer man rider i den.
Den ligger bra på dessa hästar:Jag har haft den på en stor welsh cob med rund rygg och manke men den ligger lika bra på en häst med mera markerad manke och normal rygg.
Hur den är att rida i:Det är ordentliga klossar på den som man får bra stöd av både i hoppning och ridning i skog och mark om hästen busar och studsar omkrig lite.
Den kostade (ny el. beg.):8.600 ny
Uppskattat värde just nu:7.000
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5
Övrigt:
Infört:2001-07-20

Märke och modell:Stübben Siegfried CS
Infört av:Laj
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:17"/29
Årsmodell:96-97?
Utseende:Svart med ljusbrun undersida och detaljer. Normalstora klossar för knä och vad (under kåporna)
Kvalitén:Mycket bra
Den ligger bra på dessa hästar:De flesta tror jag, men funkar bra på min med stor manke och kort rygg
Hur den är att rida i:Den har lite djupare säte än de flesta andra flatback-sadlar - så det går bra att "markarbeta" i den. Den är HÅRD i sitsen - inget för beniga rumpor.
Den kostade (ny el. beg.):Köpte beg. -99 för 4.000:- i mycket fint skick. Nya kostar runt 9.000:-
Uppskattat värde just nu:4.000:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:Till det priset: 4
Övrigt:Bommen i den här sadeln är enligt sadelmakare lite svängd - passar bra till hästar som är lite svängda eller sänkta i ryggen. Nyare årsmodeller är mjukare i sitsen än vad min sadel är.
Infört:2000-03-21

Märke och modell:Stübben Siegfried CS
Infört av:Frida
Sadeltyp:Hopp - flatback
Tumstorlek och bomvidd:17"/32
Årsmodell:-97?
Utseende:Med stubbens mörkbruna läder - Skitsnygg! Harmoniska linjer med stubbens oövernåeliga elegans.
Kvalitén:Topp! Kraftigt och hållbart läder som tål att slitas på i många, många år. Samtliga Stübbensadlar är stoppade med ren ull och uppbyggda kring en flexibel slitstark fjäderbom.
Den ligger bra på dessa hästar:Ligger bra på många hästar, dock ej de med höga, spetsiga mankar.
Hur den är att rida i:Perfekt hoppsadel för både den lång- och kortbenta i och med att den har små klossar och lämnar mycket rörelsefrihet för ryttaren. Mycket väl avbalanserad.
Den kostade (ny el. beg.):10 000:-
Uppskattat värde just nu:7000:- (?) Jag har slitit hårt på min, och efter några omkullridningar så är lädret på kåporna ganska repat.
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5
Övrigt:En hoppsadel som kanske inte är idealet för ALLA, men troligen för många. Den har små klossar, och ger inte mycket stöd - däremot balans! Det är en drömsadel som bara "finns där" och man behöver som ryttare aldrig tänka på att man sitter i en sadel - och bara vara ett med hästen!
Som Pessoa säger: att sätta sig i sadeln ska kännas som att komma hem.
En sadel som uppfyller det kravet alldeles utmärkt!
Infört:2002-10-10

Märke och modell:Stübben Siegfried VSS
Infört av:Lena
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:1997
Utseende:Rödbrun med ljusbrun undersida
Kvalitén:Bra!
Den ligger bra på dessa hästar:"Normala", med markerad men ej hög manke.
Hur den är att rida i:Skarpt säte som ny, jättebekväm nu som "inriden".
Den kostade (ny el. beg.):Motsv. ca 10 000 kr som ny (köpt här i Finland)
Uppskattat värde just nu:Har inte tänkt på... ca 4500 kr kanske.
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Den är faktiskt ordentligt skarp som ny. Jag chansade med min och smörjde in den rätt ordentligt med läderfett, och den blev mjuk och behaglig. Om jag bara hade putsat den på normalt vis, med glycerintvål, så hade den nog varit lika skarp ännu. Jag gjorde det misstaget att smörja med olja undertill också, det rekommenderar jag INTE, den ljusa färgen mörknade. Jag tycker det ser OK ut ändå, men den sjönk nog i "begagnat-värde" i och med det.
Infört:2000-03-21

Märke och modell:Stübben Sigfried
Infört av:Lisa
Sadeltyp:Allround (mot hopp)
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:1998
Utseende:Svart med bossorna, undersidan och "insidan" är londonfärgade
Kvalitén:mkt bra, efter 2 år syns inte ett märke. livstidsgaranti på bommen.
Den ligger bra på dessa hästar:Ligger bra på många hästar, används mest på mitt halvblod, 170 i mkh, med ganska lång rygg och inte så markerad manke. Men ligger bra även på D-ponny och arab(kraftigare typen)
Hur den är att rida i:Mkt nära kontakt med hästen, väldigt bra att hoppa i, sätet är visserligen mjukare i min sadel än i äldre modeller, men är fortfarande inget jag gärna sitter och rider dressyr i i timtal.
Den kostade (ny el. beg.):ca 8000 kr, prisvärd.
Uppskattat värde just nu:6-7000 kr
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5, men det är ingen dressyrsadel...
Övrigt:Vulstren är något framskjutna så sitsen är svår att få korrekt om man sitter ned och dressyrarbetar i den (med lite längre stigläder).
Infört:2000-03-21

Märke och modell:Stübben Tristan
Infört av:Renée
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/Normal till vid bom
Årsmodell:?? Har några är på nacken
Utseende:Mörkbrun, oxhud
Kvalitén:Mycket bra
Den ligger bra på dessa hästar:Hästar med rak rygg
Hur den är att rida i:Mycket skön
Den kostade (ny el. beg.):Begagnad 3000kr
Uppskattat värde just nu:Ungefär det samma då jag inte haft den länge
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5
Övrigt:Passar perfekt till både mitt halvblodssto och min lipzzaner valack. Han kommer dock att växa ur den när han får mer muskler.
Jag gillar den skarpt trots att jag avkyr de flesta dressyrsadlar.
Infört:2002-10-24

Märke och modell:Stübben Tristan
Infört av:CiA
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:Gammal som gatan! 70-talet, kanske tidigt 80-tal
Utseende:Ljusbrun, Londonfärgad. Nätt i modellen. Snygg. Korta gjordstroppar
Kvalitén:Mkt bra, lädret är tip top och den ser ut som ny.
Den ligger bra på dessa hästar:Normalbyggda hästar med inte alltför hög manke.
Hur den är att rida i:Stenhård tyvärr. Kan inte sitta i den längre stunder (men så har jag också känsliga sittben). Inte så stora knästöd och inga klossar bak.
Den kostade (ny el. beg.):Vet ej!
Uppskattat värde just nu:Stübben tappar inte så mycket i värde, men hade jag köpt en så gammal sadel så skulle jag nog inte vilja ge mer än 2,500
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:
Infört:2000-11-30

Märke och modell:Stübben Tristan
Infört av:Camilla
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/31
Årsmodell:Vet ej, men den är ett par år gammal
Utseende:Fin, svart med Stübben-gul undersida, mocka på knästöden
Kvalitén:Jättebra!
Den ligger bra på dessa hästar:Ligger perfekt på min hbl/arab korsning med normalhög manke.
Hur den är att rida i:Stenhård, men man sitter bra. Sadeln ger bra stöd samtidigt som man har ganska stor frihet.
Den kostade (ny el. beg.):Vet inte riktigt, den följde med hästen!
Uppskattat värde just nu:Stubben har ju bra andrahandsvärde så ca 3500:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4 (lite för hård i sätet)
Övrigt:
Infört:2001-07-30

Märke och modell:Stübben Tristan
Infört av:Cecilia
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:18.5"/Normal bom
Årsmodell:2000
Utseende:Lagom djup sits, inga kilbossor, korta "knästöd" fram.
Kvalitén:Ser mkt bra ut, sömmar fina, lädret känns bra.
Den ligger bra på dessa hästar:Normal ridhäst med ngt markerad manke.
Hur den är att rida i:Jätte bra. Man märker inte av den så mycket.
Den kostade (ny el. beg.):10500
Uppskattat värde just nu:Något mindre
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5+
Övrigt:Jag blev jätte nöjd med denna sadel, den passar mig jätte bra. Kåporna kunde ha varit något längre, det är det enda jag skulle vilja ändra på. Jag kan verkligen rekommendera denna sadel.
Infört:2000-03-07

Märke och modell:Stübben Tristan CC
Infört av:ida
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17"/30
Årsmodell:vet inte exakt men har de nya blå "knapparna" så ej mer än 10 år
Utseende:brun, mycket bra skick, snygg sadel
Kvalitén:bra
Den ligger bra på dessa hästar:de flesta hästtyper. Låg ej så bra på ett halvblod som är något överbyggd, tippade framåt.
Hur den är att rida i:Får en mycket bra sits i den. Som de flesta stübbensadlar är den något hård att sitta i.
Den kostade (ny el. beg.):köpte den för 3000
Uppskattat värde just nu:minst 3000, värderades till mellan 5- och 6000 av sadelförsäljare.
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Har inte sett tristan close contact modellen tidigare. Litet minus att den inte går att stoppa om.
Infört:2003-06-29

Märke och modell:Stübben Tristan Extra
Infört av:Jaana
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:16.5"/Normal bom
Årsmodell:??
Utseende:svart / london
Kvalitén:Mycket Bra
Den ligger bra på dessa hästar:min travare
Hur den är att rida i:skön
Den kostade (ny el. beg.):3000:-
Uppskattat värde just nu:4000:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:5 helt klart
Övrigt:
Infört:2000-09-04

Märke och modell:Stübben Tristan Lyx
Infört av:Evangeline
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:17.5"/30
Årsmodell:inköpt 2001, modellen är nog '00
Utseende:svart, djup sits, långa stroppar, mellanstora knästöd, en vacker sadel helt enkelt
Kvalitén:mycket bra
Den ligger bra på dessa hästar:mitt fullblod i alla fall, men den ligger nog bra på de flesta hästar
Hur den är att rida i:man placeras rätt från början, väldigt bra alltså
Den kostade (ny el. beg.):ny 8700:-
Uppskattat värde just nu:ca 8500:-
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4 (kan bli en femma)
Övrigt:av ngn anledning så är det tre stroppar på sadeln, svårt att finna en sadelgjord med tre spännen då man inte vill "klippa" av en stropp precis...
Infört:2001-02-05

Märke och modell:Stübben Tristan Lyx
Infört av:Pillan
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:18"/Normal bom
Årsmodell:2000
Utseende:Svart,som ny!
Kvalitén:Bra läder som har hållit fint de få timmar sadeln är använd!
Den ligger bra på dessa hästar:Normala ryggar?(om det nu finns såna!)har ett stort halvblod!
Hur den är att rida i:Säkert helt ok! om man har en lite större rumpa! (18tum)
Den kostade (ny el. beg.):9000
Uppskattat värde just nu:Ca 7000kr??vet ej riktigt....
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4 (en 5 a om det hade varit "rätt" sits storlek för mig!
Övrigt:Bra stöd för överskänkeln, Men inte lika överdrivet som i scandican!
Ej så överdrivet djup i sätet.(bra för annars får jag känslan att höfterna sitter fast!)
3 stroppar för gjorden...Sadeln är till salu pga sätet är för stort för min rumpa!(köpte sadeln oanvänd och precis inhandlad av min hästs förra ägare!)
Infört:2002-03-20

Märke och modell:Stübben Tristan Lyx
Infört av:Sofia
Sadeltyp:Dressyr
Tumstorlek och bomvidd:16.5"/32 (X-vid)
Årsmodell:1999
Utseende:svart, tre stroppar (en avklippt), normalstora knästöd, korta kåpor, cut-back
Kvalitén:mkt bra
Den ligger bra på dessa hästar:hittade äntligen en som passar på mitt breda, men lilla halvblodssto. Kort, rak rygg men är "ponnyformad" med rund mage och många sadlar glider fram. Förra ägaren hade sadeln på en fet B-ponny.
Hur den är att rida i:Bra! ganska bred p.g.a. bomvidden och inte så mjuk som en del andra jag provat, men jag trivs med den
Den kostade (ny el. beg.):12000 ny, 6000 begagnad
Uppskattat värde just nu:6-6500
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4 (5 på hästen, 4 till mig eftersom jag provat skönare)
Övrigt:Har en främre gjord lite på "snedden" som hjälper till att hålla den på plats så den inte glider fram. Ganska "rak" - jag provade några andra sadlar som "gungade" i längsriktningen på min häst.
En perfekt sadel till en liten ryttare (1,57 - 50 kg) med en häst som breddat sig.
Infört:2001-04-19

Märke och modell:Stübben Wotan
Infört av:Cilla
Sadeltyp:Allround
Tumstorlek och bomvidd:17"/Normal bom
Årsmodell:oj.... 1970, eller nåt
Utseende:Ganska fin. Brun.
Kvalitén:Mycket fin
Den ligger bra på dessa hästar:Hästar med låg manke och rund rygg
Hur den är att rida i:Jätteskön
Den kostade (ny el. beg.):ca 2000 (1992)
Uppskattat värde just nu:1500?
Mitt betyg (1-5) på sadeln:4
Övrigt:Väl insutten redan när jag köpte den.
Infört:2000-03-21