23.01-24.01:
I minus 12 grader celsius dro fire spente gutter fra Molde for aa moete Hugo paa Gardermoen. Han kom med tog fra Kristiansand. Flyturen til London var ren luksus og ga oss et annet perspektiv paa Braathens Back. Paa Heathrow maatte vi vente i to timer, og lite ante vi om hva vi hadde i vente paa flyturen til Bangkok. 11 timer paa en Jumbojet Boeing 747-400 var ren og skjaer luksus. Ikke bare hadde vi hver vaar TV med 15 videokanaler, men ogsaa et assortert utvalg av lekre flyvertinner som disket opp med mat og drikke fra oeverste hylle.
Vel framme i Bangkok moette oss en vegg av varme da vi kom ut av flyet. Ifoert dongeribukse, ullabber og vintersko kom vi greit gjennom passkontrollen. Det hadde vi sannsynligvis ogsaa greid uten. For aa komme oss inn til byen maatte vi dele oss i to taxier. Etter flere skumle bakgater i skumringen, under et tykt lag av smog, foerte tilfeldigheter oss sammen naer Khao San Road. Gjestehuset "New Siam Guesthouse" til kr. 25 pr. natt, ga ikke mersmak naar det gjelder aa bo saa billig. I kladdende stund ligger vi i 30 grader celsius og haaper paa aa faa sove noen timer...

25.01-26.01:
Dere trodde kanskje at vi aldri vaaknet opp igjen i Bangkok, men det gjorde vi altsaa. Vi fikk faktisk sove selv om romtemperaturen naermet seg 40 grader. Etter frokost bestemte vi oss for aa utforske byen litt. Det skjedde  i form av en ganske sproe sightseeingrunde. Med tuk-tuker dro vi foerst til tempelet for den lykkegivende Buddha, men etter dette havnet vi hos skredderen. Vi ble vist utallige modeller og stoffer. To dresser og to skjorter ble avmaalt og sendt til produksjon. Deretter bar det til gullsmeden, men her var vi ikke saa gira paa aa kjoepe noe. Da fiksa likesaagodt "guidene" en taxi til oss og sendte oss av garde. Vi brukte saa et par timer paa aa bestemme oss for om vi skulle ta buss eller tog. Deretter forlot vi Bangkok klokka 7 pm. Bussturen tok 16 timer (inkludert 41 stopp), og vi steg av i Krabi i rein god luft og stekende sol.
Med longtail baat dro vi ut til Railay. Raillay er en droem: varmt vann, lange strender, de klassisske thailandske klippene og naturligvis sol. Vi bor billig og bra, men mat og drikke er litt "dyrt " her ute. Bra med Sandvolleyball og kjempebra dykkeforhold. Vi er ganske skjelven i shortsene etter aa ha blitt advart mot foelgene:
Under vann: piggfisk som graver seg ned i sanden, brennmanet (king size), korallslange (20 ganger giftigere enn kongekobra), mureneaal, barracuda og hammerhai. Men saa lenge man ikke drar dem i halen og koedder med en er det ganske safe.
Paa land: skorpion, rabbies katter, en droess slangearter, edderkopper og gale apekatter.
Men naar vi ikke tenker paa disse tingene har vi det ganske bra.

27.01-28.01:
Paa torsdag opplevde vi vaar foerste regnskur paa turen (tilsammen 3 timer). Humoeret sank 1000 hakk, men naa begynner vi aa tenke positivt igjen. Sola er faktisk sterk, ogsaa naar det er oveskyet og regner. Torsdag flyttet vi inn i Viewpoint bungalows. Her betaler vi 160 baht, eller ca. 35 NOK. Standarden er veldig bra, med toalett og dusj. Men som i mange asiatiske land finnes det dyr og innsekter ogsaa innendoers. Fredag vaaknet Martin av fottrinnene til en kakerlakk. Den forsvant mystisk i retning Hugos kropp. Etter seks loffskiver uten paalegg og seks dl. flaskevann, slepet vi de troette kroppene vaare ned til stranden klokka 08.00 AM. Som de erfarne sandvolleyballspillerne vi er, fikk vi se mange maapene innfoedte fjes da vi tok seieren i turneringen paa den kritthvite stranden med vaare kritthvite kropper. Denne dagen var ogsaa et gjennombrudd paa matfronten, da vi etter mange skrekkhistorier om diare og lignende, til naa har holdt oss til pasta, pizza, luft og vann. Planen videre er bl.a. snorkling paa naerliggende oeyer og bruning av kropper. Dette har foert til investeringer i dykkerutstyr og solkrem av beste merke. Dette referatet maa naa avsluttes, da en hel hoevding flokk er etter oss, grunnet Hans Eriks forkjaerlighet for unge fyrrige hoevdingdoetre.

29.01-30.01:
I dag foelte alle et desperat behov for mat og nye klaer. Derfor dro vi inn til Krabi town. Sturla proevde aa prute ned en hatt fra 139 baht til 50 baht, men ble moett av turens saalangt kaldeste blikk fra dama bak disken, Og dermed ingen handel. Etter Krabi dro vi hjem til Railay og snorklet, spilte sandvolleyball og slappet av.
Neste dag sto vi opp klokken 0700 am, spiste kjeks og dro paa stranden her saa vi for foerste gang apekatter oppi traerne. Vi utforsket en annen strand like i naerheten, hvor snorkleforholdene var kjempebra. Noen av oss leide kajakk, og noen fikk rosa neser, flassende skuldre og knallroede viker.

31.01:
Dro paa fjelltur. Ganske raabratt overalt. Plutselig stoppet stien og vi kikket utover et svimlende overheng 200 meter over Sunrise beach. Deretter klatret vi ned til Princess lagoon mitt inne i fjellet. Lagunen har sikkert hatt bedre dager, for da vi kom dit var det ikke saa mye vann aa skryte av. Omgivelsene derimot var desto bedre. Loddrette fjell omkranset lagunen, og bare en liten bratt kloeft ledet opp igjen til den skumle jungelen. Edderkopper i fleng og dessuten saa vi spor av en kongekobra.

01.02:
Tok Longtail baat ut til Poda Island. Nydelig vaer. Poda er en skikkelig droemmeoey. Dykket i flere timer. Nils og Martin saa 7 haier mellom seg selv og land. Mens Martin svoemte innover rett bak Nils, saa han plutselig en sort/hvit korallslange som snodde seg en meter under ham. Veldig skummelt. De bestemte seg for aa svoemme kjappest mulig til land, og paa vei inn moette de 2 barracudaer. Det var nok spenning for den dagen. Paa kvelden ble vi kjent med noen sunnmoeringer og noen hallingdoeler.

02.02:
Kjempesloev dag. Spilte sandvolleyball og kula'n paa stranda. Hoerte paa roeverhistoriene til en snodig longtail-sjoefoer. Naa vet vi at like oppi lia er det flust med kobraer og pytoner. Betryggende. Ved bitt anbefalte han aa kappe av den gjeldende kroppsdel... Laerte oss aa kaste frisbee med forehand. Hans Erik fikk etter mye om og men en ekte Thai-massasje, som han satte veldig pris paa...