10.02:
Fra Hat Yai gikk bussen kl. 05.20 denne morgenen. Tidlig opp fikk en ny dimensjon i og med at vi la oss i 2-tida. Ved avgang var det 10 passasjerer i bussen, og vi regnet med at den 5 mil lange strekningen skulle bli unnagjort paa ca. 40 min. Bussen ble fullere og fullere, og ved ankomst Satun hang ca. 25% paa utsiden av bussen. Vi dro rett til ferjeleiet og sa farvel til Thailand for denne gang. Fikk ikke doedsstraff, som fryktet, idet vi gikk gjennom tollen paa oeya Langkawi. Pustet lettet ut og observerte at, om Langkawi er representativt, saa virker Malaysia paa mange maater som et vestlig (les: sivilisert) inspirert land, selv om det boer nevnes at kassadamene paa McDonalds hadde skaut. En 20 minutters tur tok oss til en strand hvor vi innlosjerte oss paa en veldig rimelig bungalow. Standarden var naturlig nok deretter. Spilte litt beachvolleyball, moette en ufyselig tysker paa 2 meter og dro paa et veldig lugubert discotek om kvelden.

11.02:
Vi dro inn til Kuah Town (stoerste byen paa Langkawi) fra morran av. Booka inn paa Langkawi Hotel. Ganske slum, men 12 kr per hode i doegnet fristet. Nabohuset var kanskje det skumleste huset i verden, og fikk oss til aa betrakte huset i Blair Witch Project som en droem. Hadde hoert at oeya var tollfri, og vi satte derfor av formiddagen til aa handle. Fant etterhvert ut at ting ikke var saa billige som vi trodde. Selv om toll/skatt var fjernet saa skrudde de opp prisene slik at vitsen ble borte. Alkohol og tobakk derimot var nesten gratis. (En halvlier for 2-3 kroner er vel ikke aa forakte.) Mye var dessuten stengt siden det var muslimsk fredag. Hadde en rolig kveld og sovnet stille inn blant maur og kakerlakker.

12.02:
Denne dagen ble det ogsaa en del shopping, da de fleste butikkene hadde aapnet. Tok siste baaten tilbake til Thailand. Der viste de en Rambofilm som var dubbet, og i tillegg tekstet de baade paa malaysisk og thailandsk. Muligens snakket de ogsaa paa begge spraak samtidig. Hvordan dette ble gjennomfoert er for oss en gaate, men her nede er det ikke lett aa skjoenne seg paa noe som helst. I Satun ble vi vist en minibuss som kunne kjoere oss til Hat Yai. Standarden var veldig bra, saa vi benyttet oss av tilbudet og betalte paa forskudd. Etter aa ha kjoert i 1 min og 13 sekunder stoppet sjaafoeren og sa vi maatte skifte buss. Standarden sank fort noen hakk, og vi foelte oss litt lurt. Men pytt-pytt. Fram kom vi, og kunne slappe av litt paa Pizza Hut foer ferden gikk videre med nattbuss til Surat Thani.

13.02:
Kom til Surat Thani kl. 4 om morgenen, og ble satt av i en moerk bakgate et lite stykke fra fergekaia til Koh Samui (vaar destinasjon som er en stor oey paa oestkysten). Der ventet en gjeng pirattaxier som kunne kjoere oss til kaia. P.g.a. tilbud og etterspoersel maatte vi bare slaa til. Selvsagt ble vi ikke kjoert til kaia, da sjaafoeren ikke kunne det spoett engelsk. Derimot havnet vi paa et slummert reisebyraa som kunne fortelle oss at neste ferge gikk kl. 7.00. Vi maatte derfor sette oss ned aa slappe av en stund. Ut fra intet dukket det plutselig opp en dame som kunne kjoere oss til en annen fergekai naermere Koh Samui, og som hadde avgang kl.5.00. Etter noeye overveielser bestemte vi oss for aa benytte oss av tilbudet, saa vi kjoepte biletter som inkluderte buss til fergekaia og overfart til oeya. Damen kunne love oss at hun ikke proevde aa lure oss. Hun sa vi godt kunne ta bilder av henne, og hun sendte i tillegg med ei lita reke av en unggutt som skulle hjelpe oss ombord. Kl. 5.00 var vi klare for aa gaa ombord, men den ferga som vi skulle ta var helt tom for folk og saa ut til aa ha minst en fot i graven. Bilettene viste seg ogsaa aa vaere en uke gamle, og vi innsaa lureriet. Etter en time med psykisk og trussler om fysisk tortur, maatte den livredde gutten kjoepe billetter til en annen ferge for sparepengene sine. Avreise ble kl. 8.00, og vi kom over til Samui kl.9.00. Koh Samui er en ganske stor oey, og i og med at fergekaia ikke var saa spennende, saa taxa vi over oeya. Tok dessuten farvel med noen franskmenn vi hadde reist sammen med siden Satun da de dro videre til Koh Pha Ngan. Foerst stoppa vi paa en veldig rolig og idyllisk strand, men siden vi ville rocke litt saa ble det Chaweng Beach isteden. Forholdsvis kommersielt, men gode muligheter for ulike fritidssysler. Mer eller mindre illegalt pressa vi inn 5 stk. paa et 2-mannsrom. Stedets sandvolleyballbane falt i smak, selv om den riktignok ble noe overbefolket av de evinnelige transvestittene da skyggene ble lange. Ble en runde minigolf paa Treasure Island. "Trenern" glemte tid og sted og floerta med de ansatte.

14.02:
Valentindagen ble forholdsvis slapp og med lite kjaerlighet. Var troette og slitne etter reisen fra Malaysia. Kulan paa stranda. Om kvelden var vi derimot klare for nye utfordringer, saa etter aa ha slappa av paa "hybeln" bar det rett til den lokale reggaepuben. Nok om det.

15.02:
Dagen begynte bra, men fra stranda kunne vi se noen faretruende skyer som taarna seg opp i horisonten. Plutselig skylte et sinnsykt regnvaer innover land. Naar det foerst regner her saa er det ekte saker.

16.02:
Brukte store deler av dagen til aa boltre oss i de enorme boelgene som droennet mot oss. Koste oss som unger med aa surfe og svoemme med de brytende vannmassene. Avslutta som vanlig kvelden med en rolig tur paa byen.

17.02-20:
I dag ble et forslag om aa booke om bilettene, slik at vi dro soendag 20. istedenfor den 27., presentert. Dette forslaget foerte til en lang diskusjon, og argumenter for og imot ble veid. Resultatet ble at alle sammen bestemte seg for aa reise til Bangkok samme dag, for saa aa reise derfra til Sydney. Vi fikk "hotellet" til aa fikse baade baat- og bussbilett. (Ca. 120 kr.) Vi dro med baat fra Koh Samui til Surat Thani, og skulle derfra med V.I.P.buss til Bangkok. Da Sturla satte seg ned i setet, kom en feit, irritert kakerlakk krypende ut av shortsen. Og dette skapte naturligvis en spesiell stemning noen minutter. Bussturen gikk greit selv om air-condition anlegget holdt paa aa fryse ned hele bussen, slik at vi maatte bre 17 tepper over oss for aa holde varmen. Vi kom fram til Bangkok kl.6.00 om morgenen. Etter aa ha overnattet paa mange rare og daarlige steder de siste 4 ukene, bestemte vi oss for aa sjekke inn paa et bra hotell en eller to netter, for aa ta en varm dusj og nyte litt luksus. Vi fant stedet; Asia Hotel. Dette hotellet oppfylte vaare krav: Myk seng, kabel TV, varm dusj, frokost, helsestudio, svoemmebasseng, restaurant, nattklubb og flott utsikt over byen. Vi dro paa et gedigent kjoepesenter i naerheten for aa shoppe. Noen av oss besoekte en del kulturelle severdigheter som Grand Palace, Reclining Buddha og National Museum. Hugo og Hans Erik bestemte seg for aa komme seg til Sydney saa fort som mulig. Derfor splittet vi oss i to slik at de to dro til Sydney, mens resten ventet til den 20. Vi dro paa byen for aa sjekke utelivet. Besoekte en tilsynelatende vanlig, fin restaurant, men oppdaget raskt at dette ikke akkurat var Toscana. Foerst ble vi massert av vertinner mens vi satt ved bordet, og da vi skulle paa toalettet ble vi massert av en middelaldrende kar mens vi gjorde vaart fornoedne. Utelivet ellers var preget av luguberhet: Mange tilbud om kjoep av sex og masse transvestitter i gatene. Kl. 17.00 den 20. var Martin, Sturla og Nils klar for avreise til Sydney.