Tsung Chen

HIS 350L: Americans in China


Hallett Abend in China: 1926 – 1941

The Early Years


Americans throughout the 1920’s and 1930’s were still largely isolationists.  Very few cared to know what was happening outside America’s borders, and fewer still understood how the trials and tribulations of the Chinese, who were constantly embroiled in civil wars and targeted by Japanese aggression, could possibly have a global impact that would ultimately involve the United States.  Hallett Abend spent nearly fifteen years in China as a journalist, enduring harsh critics, strict censors, and even bodily harm so that he could try to communicate the significance of events in the Far East as it concerned China and Japan to the American public.  The news he reported and thought to be the most important, however, were too often downplayed by the information’s recipient due to apathy or disbelief.


Before he traveled to China in 1926, Hallett Abend attempted many various professions.  Born on September 15, 1889* in Portland, Oregon, Abend dropped out of Stanford University in 1905 to work as a cub reporter for the Spokesman Review in Spokane, Washington.  He left the field of journalism in 1912 to write fictions and plays, but failure drove him back to the journalist profession three years later.  He worked various desk jobs in Honolulu, Boise, and Los Angeles, and as a screenwriter in Hollywood the year before he left for China.  Seeking a break from the monotony of desk work, Abend sailed westward in 1926, seeking a career of reporting from the field in the mysterious Far East.1

Since there was relative disinterest in China among Americans at the time, American newspapers generally did not have any correspondents there.  The vast majority of American journalists working there wrote for English-language Chinese newspapers intended for the international community.  Abend was not employed by any particular newspaper when he left the United States.  He was to work under a space-rate shoestring system, where he would send articles by mail to various newspapers that would pay him for any material they chose to print.2  Abend did not actually have a preference as to where he would like to report in the Far East; he could have just as easily ended up in Japan had he found a lead or something newsworthy there.  While looking for feature stories in China, Abend came upon a hint that the Hong Kong Gazette was looking for foreign reporters, and, in investigating this lead, began a career of reporting in China that would last for nearly 15 years.3

The extent of American disinterest in and ignorance of China became clear to Abend once he reached Hong Kong.  He arrived to find that the British colony resembled a battlefield more than it did a city.  The foreign community there was suffering from a Chinese boycott of British goods that resulted from the May 30th Incident of 1925, where British guards had suddenly fired upon Chinese demonstrators in the Shanghai International Settlement.  No arrests were made among the British, and hostilities toward foreigners and their special privileges (including extraterritoriality) intensified.  The situation was exacerbated on the Island of Shameen in Canton on June 23, when British troops once again fired upon a rally of Chinese demonstrators consisting of students, workers, soldiers, farmers, school children, and boy scouts as they neared an international settlement.  A total of 63 Chinese protestors died and many more were wounded in the two attacks.4  Hong Kong was feeling the brunt of this new wave of Chinese anti-foreign sentiments because it was a British colony, and the non-Chinese there became ostracized and, in some cases, the target of Chinese snipers.  Even though Abend had been reading up on China six weeks before his departure, he had no idea about any of this.  He later learned that though many newspapers in the United States were informed of the situation, very few considered it newsworthy enough to print.5

Much of Abend’s earliest stories revolved around the Nationalist party, or Kuomintang (KMT), that was rapidly growing in power and influence in Canton throughout 1926.  He reported on their organizing of the Northern Expedition, a movement set forth by the late Sun Yat-sen to eliminate the Chinese warlords and unify China.  He also met the obscure individuals who would become future leaders and influential figures of China in the near future: TV Soong, Eugene Chen, Michael Borodin, and Chiang Kai-shek.  The Chinese with strong anti-foreign sentiment, including the fervent Hong Kong strikers still angered by the May 30th Incident, had been affiliating themselves with and enlisting in the Nationalist party.  Despite the fact that the KMT movement was gaining in popularity and in numbers (exceeding 300,000 members), and that the KMT army was motivated by the “3 evils” of opium, Christianity, and foreigners, members of the international community both in and out of China discredited the movement’s importance.  As one foreigner stated at the time: “Oh, they’re always stewing in their own juice [in Canton]; this campaign will fizzle out as all the others have.”6  


Abend’s ultimate goal in China was to become a foreign correspondent for an American paper, and he looked for opportunities in various cities that might further his position.  Once the Nationalists had left Canton in late June 1926 to start on their Northern Expedition, Abend left too.  Without the Kuomintang around, he felt that “Canton…was like a squeezed lemon.  All the juice and flavor was gone.  It was a city of apathy.”7  He worked for a couple of months at the Shanghai Times, but citing the low pay and lack of opportunity, he left for Peking when the owner of the Peking Leader there offered him an editing position.  Shortly after he began working at the Peking Leader, the owner suddenly left town, and Abend found himself in complete control of the newspaper.8
When Abend was writing for the Peking Leader, he was accused of sensationalism for putting the story of the Nationalist capturing Nanking on the front page.  Upon marching into Nanking in March 1927, the Kuomintang proceeded to loot foreign properties, kill several foreigners, and rape foreign women.  The situation got to a point where American and British warships had to begin shelling parts of the city to create an evacuation route for foreigners.9  Despite how the KMT had been enjoying a string of successes in ousting warlords, and how it was the first time since the Boxer Rebellion that an American gunship had to fire upon the Chinese to protect its nationals, the paper’s directors criticized him for playing up the story’s importance. They argued that emphasizing the story only served to damage the relationship between the Chinese and foreigners throughout China.10
The New York Times in China


By an incredible stroke of luck, Abend happened upon the regional representative position for the New York Times on August 13, 1927.  After his position at the Peking Leader was over, Abend had lingered around China without a paper to write for.  The various newspapers to whom he had been sending space rate stories were becoming less interested in China, and the money here dried up.  After having worked six weeks as a sort of publicity person for a Chinese actor, he was packing to go back to the United States when Frederick Moore, the New York Times’ China correspondent, asked that he stay in Peking and be newspaper’s regional representative position for North China and Manchuria.  Moore could not stay in China due to personal reasons, thus providing Abend with the opportunity to remain in China and work for one of the largest and most prestigious American newspapers.11

As with all foreign newspapers, the New York Times was not too interested in China and its numerous civil wars and political turmoil and such.  Rather, it too was looking primarily for human-interest stories and “color pieces,” such as the Autumn Race Meeting of Peking, where Chinese officials, foreign diplomats, foreign military commanders, and the wealthy Chinese enjoyed themselves just 15 miles away from a civil war battle.12  Reporter Harrison Salisbury recalls another such story:

It was based on the Chinese superstition that an egg will stand on end on New Year's Day…It got more play than all the great political things that ever occurred. We couldn't wait for the next year to have the next China egg story.  It just was an example of the emphasis in news from China. This idiotic piece could capture headlines and play in every paper that you could imagine…This gives you some notion of the seriousness and purpose of American journalism!13
The newspapers were the gatekeepers of information concerning China to the American public; if the public was not aware of something happening in China or could not appreciate its importance, it was largely because that was how the newspapers decided to report them.  One of Abend’s first big assignments was to cover the famine in Shantung province.  Even though the New York Times had more stories about China than just about any other newspaper in America, often placing China stories in about seventh or ninth in order of importance when compared to news from other nations,14 even stories like the famine which affected China on a grand scale was given relatively little coverage.  As Salisbury later noted:

I went back and looked up only the other day to see what the New York Times did on the great famine north of the Yellow River, in 1929 I believe it was…There was only one story, one dispatch out of China carried by the New York Times on this famine, in which I believe at least six million people died. It was inside on page 12 and it read about six paragraphs. That was all six million people were worth to the New York Times, and you can imagine how little was published by other newspapers at the time. A few other items were published, appeals by American missionaries who came back from China and tried to raise money for the famine, printed some place back near the truss ads.15

Often the only newsworthy material that came out of China, in the eyes of the newspaper editors, was how events there affected the foreigners in China.  One of Abend’s earlier assignments for the New York Times involved traveling back and forth between Peking and Tientsin to survey foreign defense and evacuation plans as the Nationalists continued their march north to Peking in the Spring of 1928.  But, it was not until Abend tried to cover the Manchurian Incident that he realized the disproportionate amount of weight given to foreigners in China.  On August 3, 1931, he was given a hint by a Japanese diplomatic official to go investigate Manchuria, for the Japanese were planning to take it “before snow flies.”16  Upon arriving in Manchuria, Abend found that Japanese officials were explicitly expressing an intent to conquer the region and were mobilizing their forces.  Japan was alarmed by the increasingly successful unification of China by Chiang in the 1920’s and the mounting Soviet pressures on Manchuria.  In response to the Kuomintang implementation of an economic boycott on all Japanese imports, a split in viewpoints on how to approach China was developing between the government officials in Tokyo and the military officers in Manchuria.  The former opted for prudence and restraint, while the latter was strongly favored taking action to retain a dominating presence in China.17  The Japanese censors deleted nothing from Abend’s cable transfers as he quoted one officer or official after another concerning Japan’s intentions.  He had hoped for front page news, and was disappointed to find that the editors, who probably believed that the Japanese were bluffing, had shifted his material to the obscure interiors of the newspaper.18   Also, aviator Charles Lindbergh was scheduled to make a stop in China as part of his round-the-world trip by air, but his arrival was constantly delayed for one reason or another.  Abend was instructed to wait for and cover Lindbergh’s arrival, even after the actual invasion of Manchuria began on September 18, 1931.19

During Abend’s time with the New York Times, the newspaper became more than just a newspaper reporting facts to the American public.  Because of its prestige and influence in the United States, it was often appealed to for political reasons.  Hu Shi, a leader in China’s “literary Renaissance,” often criticized the Nationalist government in his writings and lectures as being reactionary towards political and cultural issues.  He repeatedly ignored the government’s warnings of the consequences for “misleading the people,”20 and in late August 1929, Abend learned that Hu had been persecuted and secretly condemned to death.  Abend successfully persuaded the New York Times to publish an editorial, entitled “Muzzling China’s Truth-teller,” strongly condemning the persecution, as well as support his efforts in spreading that editorial throughout the nations of the Far East.  Four days later, Hu was unconditionally released and resumed his writings and lectures without any further harassment from the Kuomintang.21  While Abend believes that the political pressure mounted on the Nationalist government by the New York Times played a considerable role in helping to save Hu’s life, there is little in Hu’s diary during the time to substantiate this idea.  Some believe that it was not because of the public exposure of this incident that Hu was saved from punishment, but rather because his friends from within the Kuomintang, including TV Soong, interceded on his behalf.22  Nevertheless, Abend maintained that Hu often spoke of how the New York Times saved his life.


In its campaigns in China throughout the 1930’s, Japan called upon the New York Times at times to maintain an image for the American public.  One such instance was after the outbreak of war between the Japanese and Chinese, when the Japanese sank the US gunboat USS Panay on December 13, 1937.  24 Japanese fighters and dive bombers suddenly began shelling and machine-gunning the Panay while it was accompanying three oil tankers along the Yangtze River.  Two Americans and an Italian correspondent were killed in the attack, and 50 more were wounded.  Immediately afterwards, it was being debated whether the incident was purely unintentional as the Japanese maintained, or if the attack was premeditated and intent on killing Americans, like the Panay’s crew claimed.  Some Americans, including President Roosevelt, became convinced that the attack was a deliberate attempt to rid China of American influence.23  Vice Admiral Hasegawa summoned Abend soon after the incident to make apologies and promises of indemnities to the American people.  The Japanese informed him of a split in the chain of command within the Japanese military, and they felt that if the New York Times could publish all the facts concerning the incident, Americans will realize that the incident was indeed accidental, or at least not representative of Japan as a whole.  Abend’s interview with Iwane Matsui, who was then supreme commander of the Japanese armies in the Yangtze Valley, revealed the individual who ordered the actual firing on the Panay and all other ships that traveled the Yangtze to be a Colonel Hashimoto.24  Hashimoto, as it turned out, was an impetuous radical and key figure of a military coup in Tokyo a couple of years before, and though was of a lower rank than other officers, his status and reputation in the military made it difficult for other officers to act against him.  In the Panay incident, he acted out on his own and without the authorization of the Japanese military when he personally gave the command to fire on the Panay.25  The interview with Matsui led Abend to write the following piece about Hashimoto in the New York Times:


It can be said here without fear of responsible contradiction that the men in Colonel Hashimoto’s group would like to provoke an immediate war with America, Britain, and Russia.  They would act upon the assumption that Japan undoubtedly would be an easy victor, after which they would be national heroes of the first importance.26
After this revelation, the American public began putting pressure on the Japanese government to assign responsibility accordingly, and Hashimoto was thereafter recalled to Japan.27

Abend and the Chinese

Since his arrival in China, Abend had not been particularly well received by the majority of the Chinese.  While his conversational proficiency in Chinese (he started taking daily lessons in 1927) and the prestige of the New York Times gained him a number of Chinese friends and sources that were not available to non-Chinese speaking reporters of other newspapers,28 he nevertheless arrived in the aftermath of the May 30th Incident, when anti-foreign sentiment was rampant among the Chinese.  The Chinese in and around Hong Kong in particular, including the generalissimo Chiang Kai-shek and others who would go on to unify China under the Nationalist banner, passionately disliked all foreigners. 


On June 17, 1929, Abend discovered that the Nationalist government in Nanking was moving for his deportation, urging both the US government and the New York Times to recall him (since under extraterritoriality laws, the Chinese government itself could not kick Abend out).  They charged that Abend had been malicious and biased towards the Chinese and the Nationalist government ever since he arrived in China.29  Though they did not cite any specific examples at the time, Abend had indeed done things in the past that had incensed Nanking.  One such example was when Abend was still writing for the Hong Kong Gazette in 1926, one of his first stories involved uncovering the fact that Sun Yat-sen turned to the Soviets for aid in unifying China only after the United States and Europe had refused to do so.  The idea that the father of the Chinese Revolution would become entangled with the Russians resulted in anger and hostile denials among the Chinese which were silenced only after the official records proving it were found.30  Another example was that just months before he learned of the deportation charges, he had worked to free Hu Shi from persecution through an editorial that openly criticized the government.  It was not until later that Abend discovered the main grounds for his deportation.  He had twice published material that indirectly attacked the Nationalist Government.  The first was his translation of an editorial on December 9, 1928 for the New York Times that criticized Madame Chiang Kai-shek, and the other was when he quoted the Manchurian warlord Zhang Xueliang on April 25, 1929 as having called the Nanking leaders “rotten to the core.”31  Ironically, neither were written by Abend himself.


Numerous ramifications resulted from Nanking’s move for deportation.  Because the government forbade any Chinese officials from receiving Abend or giving him any information, or from handling any of his outgoing messages, he had to rely on other means for information and transmission.32  The Japanese were eager to accommodate and compensate for this inconvenience, and it was likely that some of his stories at the time were undoubtedly biased in favor of the Japanese (even if he claimed that he always verified the information).  Given his frequent dealings with the Japanese, other correspondents viewed him as having “pro-Japanese leanings.”33  Meanwhile, the New York Times supported Abend completely.  They refused to entertain any of the Chinese accusations without proof, and none was provided to them.  Because there were two New York Times correspondents in China, and Nanking only made complaints against Abend, the editors reasoned that one of the two correspondents must be inaccurate.  They chose to side with Abend when they recalled the current Shanghai correspondent, Henry Misselwitz, and sent Abend down there to be the only New York Times representative for China on June 27, 1929.34

The resolution of Abend’s deportation case itself was a source of conflict, and did little to improve his relations with the Chinese at the time.  The Nanking government proposed in early April of 1931 that they would drop the deportation matter if Abend would write a letter of regret apologizing for writing untruthful reports.  The New York Times supported Abend’s position of not apologizing for something he did not do, and suggested to Nanking that a letter expressing regret over the controversy would suffice.  Nanking accepted this counteroffer, but upon receiving the letter, interpreted the expression of regret as regret for past unfair and false reports, and reported as such to other newspapers.  To clear the record, the New York Times published all written correspondence between Abend and the Chinese government, and wrote an editorial on May 19, 1931 criticizing Nanking for bending the truth.35  Though the official government ban on Abend had now been lifted and the deportation matter officially settled, Abend was still the subject of antagonism by some Chinese.  Certain factions within the Chinese government revived deportation efforts in 1934 and 1939, and Abend twice became the target of assassination.36

When the Chinese ban was in effect, it had actually worked to foster closer ties between Abend and the Chinese in some respects.  In late May 1930, Abend was invited to call upon Minister of Finance and the generalissimo’s brother-in-law TV Soong to discuss the deportation issue between him and the Chinese government.  The two had met before in 1926 when Soong was trying to finance the KMT’s Northern Expedition,37 and they quickly became friends upon meeting once more.  Thereafter, though the ban on Abend was officially still in effect, Soong and his assistants were permitted to aid him when he needed it.  The idea behind this private arrangement was that if Abend was given unrestricted access to reliable Chinese news and views, then the quality of his news stories would in time refute the charges of misrepresentation and bias.38  As a result of this relationship, Abend’s favor towards the Chinese ameliorated, and he was able to get closer and more personal with Chiang Kai-shek because of Soong’s family ties.  In return, he relayed to them non-privileged information he got from the Japanese regarding their plans in China, including the times he informed Zhang Xueliang and TV Soong of the Manchurian Invasion in 1931, and Chiang of the full-scale Japanese invasion of 1937.  This close relationship also got Abend the exclusive scoop on key stories such as Chiang Kai-shek’s kidnapping at Xi’an in December 1936, which was a stark contrast from his being socially ostracized in late 1929.39

Like many journalists of the 1930’s, Abend engaged in advocacy journalism, and his bias towards the Chinese was evident from his articles.  Many journalists entered China after war had been declared between the Japanese and the Chinese in 1937, and there was generally a common mindset among them that Japan was invading and brutalizing China.  Therefore, sympathies often lied with the Chinese.40  Abend felt the same way, particularly since he had been in China longer than most journalists and was present to witness firsthand continued Japanese aggression, including the invasion of Manchuria in 1931 and the brutal bombing of Chapei in 1932.  In addition, he had become familiar with the Chinese over the years and had already developed favorable opinions of them.  When Chiang Kai-shek was kidnapped in 1936, Abend had this to say about the generalissimo in the New York Times: 


Generalissimo Chiang’s personal power and forceful personality have been the main adhesive force holding the discordant elements and leaders to a semblance of unity.41
When the Japanese first captured Nanking in December 1937, journalist Tillman Durdin had focused on the failure of the Nanking government, particularly Chiang, whose poor policies and defense resulted in a spectacular defeat.  On the same matter Abend says:


Once more the rank and file of Chinese soldiery demonstrated at Nanking their extraordinary ability to take terrible punishment and hold fast under conditions which ordinarily would dishearten any fighting man.42

Abend was able to speak favorably of the Chinese army even after he had witnessed and suffered from a Chinese military blunder earlier that year.  On August 23, 1937, he was waiting outside a department store in Shanghai when a bomb dropped from the sky and detonated close by.  Though he was not seriously hurt, flying glass that pierced his right foot and the back of his neck had injured him.  He later discovered from US naval observers that the bomb did not originate from a Japanese plane as many had speculated, but from a Chinese plane.  Presumably, the plane dropped the bomb to lighten its load so that it might escape Japanese pursuers.43


Abend mentions very little of any interaction between himself and the Chinese Communists during his stay in China.  This may be because of a couple of reasons.  One reason is that journalists tended to avoid mentioning or interacting with the Communists because the American reading public at the time was largely anti-Communist.44  Also, when Generalissimo Chiang captured Shanghai in April 1927, he proceeded to eradicate Chinese Communists Party (CCP) from his party.  He maintained a civil war with the CCP until his kidnapping in late 1936, whereupon he agreed to stop fighting and instead work together with the Communists in battling Japan.  In working with the Chinese government between the years of 1927 – 1937, it would have been unlikely for Abend to communicate with the Communists since they were constantly the target of persecution.  Many foreign journalists came to China after 1937, when war had been declared between China and Japan, and the Nationalists were working together with the Communists.  These later journalists seemed to often favor working with members of the CCP.  As journalist Tillman Durdin stated: “I think it is almost impossible to have loved Madame Chiang Kai-shek, and I think that was something that had to be dealt with.  On the other hand, I have never known a more magnetic personality than [CCP spokesman] Zhou En-lai.”45  After having worked with befriending Kuomintang sources for so long, it seemed unlikely that Abend would suddenly shift to using Communist sources, especially since the Nationalists were still the recognized government (and therefore, the legitimate source of information).

Abend and other Americans


Abend’s interaction with other Americans in China was in many ways similar to his interactions with the Chinese.  As with the Chinese, certain circles of Americans in China worked overtly or secretly to undermine his position at the New York Times, calling for him to be dismissed or recalled.  This occurred mostly in the late 1920’s, when the Nationalists have just risen to power in China.  Businessmen and missionaries, who felt that it was necessary to support the new government in order to work under favorable conditions in China, criticized Abend for antagonizing Nanking and the Chinese-American relationship.46

At the same time, Abend befriended a number of Americans, including Naval officers, and was able to obtain favors from time to time, such as the use of communication cables or transport between cities when war hampered the usual modes of transportation.47  He would rely on American officials, such as the American Consulates in China, for sources of information and leads on state matters.  In return, he would relay back to them any exclusive information he came across which he felt the American government should know about.


To his dismay, Abend’s reports were often met with disbelief.  Sometimes, the American government believed that Japan was bluffing to create shock headlines, as was the case when Japanese forces were poised to invade Manchuria in 1931.48  At other times, American officials believed that Abend was simply making stories up.  When Abend reported to American Ambassador Nelson Johnson in 1937 that Japanese forces in Manchuria were mobilizing to invade the rest of China, Johnson responded by telling him that he was “utterly and ridiculously wrong.”49

As Abend continued to witness Japanese aggression in China, he developed the opinion that Japan would eventually pose a threat to the United States.  He tried to relay information that supported this idea to American officials such as the Consulate-General and Navy and Marine Intelligence, and sometimes this would include confidential, off-the-record conversations between himself and Japanese officials that were not to be published.  To his disappointment, such warnings often went unheeded.  In a private conversation between himself and Japanese Consul-General Okazaki of Hong Kong on March 29,1940, Okazaki said the following:


I’m grieved to tell you that anger against America in Japan is so deep and widespread in army, navy and all government circles, that one of our formally adopted policies now is to “get even.”  Oh, we know we can do nothing just now, but if America gets into the war in Europe, or if she is ever embarrassed, be it fifteen or twenty years from now, we shall apply like or worse pressure to your country and get our revenge.  Our whole literate population feels this way – a slumbering, smoldering hatred, because America is blocking our moves in East Asia.  And as a people, we do not forget.50

At times, others had hoped that Abend’s relationship with American officials and the New York Times was significant enough to prevent key events.  In September 1940, a “very highly placed Japanese official”* and friend informed him that Japan was concluding a military alliance with Germany and Italy, and provided him full details of the treaty, negotiations, persons involved, and even the date on which Japanese censors forbade Japanese publications from printing any information concerning the arrival of the Germans in Tokyo.  This Japanese informant was opposed to Japan taking this step, feeling that the treaty would “probably mean a slow and painful suicide for Japan,” and hoped that premature publication of the negotiations’ details could prevent the treaty’s conclusion.  Even though the New York Times made the story front page, Washington refused to believe the story when the American Embassy in Tokyo reported that no such negotiations existed, and that “Abend happens to be talking through his hat.”51
Abend and the Japanese

Throughout his stay in China, Abend found that the Japanese were often very accommodating to his needs.  In May 1928, Chiang’s Nationalists were set to pass through the city of Jinan on their way to Peking to complete their Northern Expedition.  Citing the violent excesses that the Nationalists committed towards foreigners (including the Japanese and their property there) in March of 1927, when they captured Nanking, the Japanese reportedly sent troops to Jinan to protect their nationals from any anti-Japanese sentiments.52  When negotiations broke down and Japan’s conditions (including the punishment, disarmament, and withdrawal of Nationalist forces from Jinan53) were not met, fighting broke out between the two sides on May 3, 1928.  A week later, though, journalists still could not receive any details about the situation of the conflict.  Japanese officials cited communication breakdown as the cause for the lack of information.  When Abend expressed his belief that the officials were lying and that he would expose this supposed wartime military inefficiency in his articles, the Japanese allowed Abend to travel with their military to Jinan so that he might get a firsthand account of what was happening, and see that they were not lying.  Abend was able to get the story exclusively because he was the only American journalist invited to sit along with the Japanese military train.54  Due to the Japanese support in this episode, and the fact that there were no Chinese sources of information to be found in Jinan (most of the Chinese from the city were either dead, held captive, in hiding, or had fled), Abend’s story is unsurprisingly more favorable towards the Japanese.  Later investigations labeled the Japanese as the excessive aggressor who were unreasonable in their negotiations in resolving the Jinan Affair with the Nationalists (in that they commenced their bombardment of the city before a reply could have been received), and also indicated that the Japanese occupation and bombardment of Jinan was both premeditated and with motive.55  But with the circumstantial evidence he came upon in Jinan, and with the city’s American Consul help in editing out information that was known to be not true,56 Abend’s story dictated that the Chinese were in fact the responsible party that started the conflict and hindered its resolution.57

When the Nanking government actuated their ban on Abend, prohibiting him from using any outgoing lines through which to send his stories, the Japanese offered him the use of their lines.  The extra incentive here was that Abend could escape the Chinese censors through this avenue, and the Japanese censors did not modify his stories either.  Abend found that Japanese officials were staple sources of information since they were generally very overt about their intentions and did not ask that their information be privileged.  Time and again the Japanese made clear to Abend what they intended on doing, and then made good on their promises:  The invasion of Manchuria, the occupation of Chapei, the full-scale invasion of the Japanese army in 1937, and even Japanese arguments and plans for attacking the United States.  Becoming friends with high-ranking Japanese officials like General Matsui afforded him numerous scoops, such as the truth behind the sinking of the USS Panay.  Many journalists did not like the Japanese, as they were the aggressors against China, and therefore did not speak with many of them.  This gave Abend the edge in terms of more perspectives and exclusive news in his stories.


Despite how well the Japanese treated Abend, he had already formed a bias against them that was shown repeatedly in his news stories.  On January 28, 1932, at a lunch meeting with Admiral Shiozawa of the Japanese Navy, Abend learned that the Japanese navy and marines would be sent to the Chapei district of Shanghai “to protect [Japanese] nationals and to preserve order,” knowing that the Chinese there were likely to resist.  They wanted some of the “glory” in China because, as with in the United States, the Japanese navy had a form of rivalry with the Japanese army, which had just occupied all of Manchuria in their 1931 conquest.58  That night, Abend watched in disbelief as the Japanese began indiscriminately bombing densely populated and unfortified areas of Chapei, even though war had not been declared between the two nations.  His story in the New York Times summarized his and other foreigners’ position on the matter:


Yesterday the majority of foreigners here hoped Japan would easily and quickly occupy the native section as a lesson to the Chinese to cease unreasonable and illegal anti-foreign tactics.  Today the majority of foreign opinion lauds the Chinese for their staunch resistance and condemns Japan for launching a punitive expedition against the Chinese.59

He was also quick to point out Japanese shortcomings in their military campaigns against the Chinese that night:


The [Japanese attempt to take Shanghai] has resulted in an astonishing failure…Though they had undisputed mastery of the air, they had not even achieved the capture of the north railway system, their chief objective, in spite of repeated attacks.60

When the Japanese captured the Nationalist capital of Nanking in December 1937, they proceeded to rape, loot, and execute over 300,000 Chinese victims.  Even though he was covering the sinking of the USS Panay at the time, Abend used foreigners’ accounts of what happened in Nanking to denounce the Japanese government in the New York Times:


“The Japanese government has belatedly begun stern disciplinary measures intended speedily to end the chaos of looting, raping, and killing that has made the Japanese entry into Nanking a national disgrace…[Japan’s] pride has been laid low by the revelation that Japanese soldiers subjected Nanking to treatment even worse than that which Chinese bandit hordes inflict upon captured towns…the capture of Nanking, instead of adding glory to the record of the Japanese army, will provide a page of history that the Japanese nation will always regret because of its appalling culmination.”61


It was no secret that the Japanese tried to use journalists like Abend for their own ends.  They used or tried to use the New York Times as a forum to improve their image in the eyes of the American public, such as with the sinking of the USS Panay incident.  They treated Abend and other correspondents well, whether through giving information or by relaxing censors, in hopes that the journalists would remember and write favorably of them.  In some instances, bribes were offered in hopes that American and European journalists were as corruptible as the Japanese were.  On January 27, 1932, a Major Takahashi tried to bribe Abend as the Japanese had done with others in hopes that the newspapermen would picture Japan more favorably in their stories.  Even though the Japanese government publicly denounced those who were rebuked by journalists for attempting to offer a bribe, bribery attempts intensified after the invasion of China in 1937.  Meanwhile, such instances, even when made public, did not keep officials like Takahashi from rapidly advancing through the ranks.62

When these attempts to sway journalists like Abend failed, other more surreptitious methods were employed to make them useful to the Japanese.  In October 1938, two members from the Intelligence Department of the Japanese Gendarmerie were sent to Abend’s office in an attempt to intimidate him.  They were trying to cross-examine him and find out what kinds of information concerning the Japanese he had been sending out of Shanghai.63  In May 1939, Abend mentioned to two Japanese officials, whom he considered friends, how helpful it may be if he knew the Japanese language.  They sent him two language instructors who later revealed themselves to be members of the Army Secret Service Section of Japan who were actually there to spy on him.64  When the Japanese later determined that Abend was the “most anti-Japanese” of all journalists, they attempted to bribe his servants into planting incriminating evidence on him.  One such instance occurred in January 1940, when they tried to have his chauffeur plant a parcel containing revolvers and opium in his car so that Japanese sentries would pick him up as he tried to enter a Japanese zone of control.65


Perhaps the most aggressive act towards Abend by the Japanese was an armed robbery at his place that took place on July 19, 1940.  Two Japanese men forced their way into his home, demanding the “anti-Japanese book” he was writing.  The book they were referring to was actually a book on the career of General Frederick Ward in China.  A New York publisher was paying him to write the book on General Ward, an American who helped the Chinese westernize their military tactics and capabilities in their fights against the Taipings during the Taiping Rebellion of the 1860’s.66  But one of Abend’s assailants found a section in the book that mentioned how the Japanese had defiled the Ward memorial shrine in Sungkiang, and took this as a direct attack on the Japanese.  They also sought the telegrams that Abend had been sending that attacked a General Miura, though no such telegrams could be found.  Nearly two weeks before the robbery, Abend had learned the details of an assassination attempt led by Miura in order to justify Japanese military action in the International Settlement of Shanghai.  The two men who ransacked Abend’s apartment were desperately trying to find out what Abend had sent to the United States regarding this matter.  He speculated that if they had learned he sent the information already and found the carbon copies (which he also sent back to the United States), they probably would have killed him for knowing too much.67

After China

Following the robbery of his home, numerous threats and attacks were made on Abend.  After he obtained the scoop of the Japanese alliance with the Axis powers, he received a number of threatening phone calls and letters.  Many attempts were made to get into his office, and there was even an exchange of gunfire between Japanese ruffians and Abend’s police sentry.  It got to the point where his friend Admiral Hart implored him to leave China based on the fact that someone would probably eventually succeed in assassinating him, and that he could do more good at home by informing the American public on what he’s learned in China.  Reluctantly, Abend left Shanghai and China for the last time on October 14, 1940, having stayed in China for nearly 15 years.68

After his return to the United States, Abend took on various jobs, just as he had before he left for China.  In 1941 he joined the Washington bureau of the New York Times, and in 1942 became a freelance writer and lecturer.  He continued to write books and articles on his experiences in and insights of China for magazines like The Saturday Evening Post, Reader’s Digest, and Cosmopolitan.  Though he desired to return to China as a foreign correspondent after the war in the Pacific was over, he never did.  He did not wish to be a wartime reporter; instead, he yearned for the freedom of his earlier days in China, where he could travel where he liked and write on what he chose.69  Shortly after the war with Japan, China’s civil war between the Nationalists and the Communists resumed.  When the Communists took over China in 1949, the vast majority of Americans were removed from the country, so Abend never had the opportunity to return.   He eventually took on a job as editor of the Marshalltown Times-Republican in Marshalltown, Iowa.  On November 28, 1955, he lapsed into a coma from a heart ailment and never recovered.  He died at the age of 66 in Sonora, California.70

Abend’s main objective while reporting in China was to convey the significance of events in the Far East to the American public.  In that, he failed.  When he returned to the United States in 1940, he found that most people were still largely ignorant of China, and many skeptical as to the kind of threat Japan could actually pose to the world.  But in spite of this, to Abend, his time in the Far East was every bit worth it.  China gave him everything he was looking for: a prestigious position, that global perspective which so many other Americans lacked, an adventurous life that changed from day to day, and above all, an experience most could only read about.

Endnotes

1 Hallett Abend, My Life in China (New York: Harcourt, Brace and Company, 1943), pp. 4-5

2 Abend, p. 5

3 Abend, p. 8
4 Jonathon Spence, The Search for Modern China (New York: W. W. Norton & Company, 1990), pp. 340-341

5 Abend, p. 15

6 Abend, p. 18-34

7 Abend, p. 33

8 Abend, pp. 39, 46

9 Spence, p. 352

10 Abend, p. 50

11 Abend, p. 59

12 Abend, p. 61

13 Stephen MacKinnon and Olson Frieson, China Reporting: An Oral History of American Journalism in the 1930’s and 1940s. (Berkeley, University of California Press, 1987), p. 123

14 MacKinnon and Frieson, p. 127

15 MacKinnon and Frieson, p. 125

16 Abend, p. 148

17 Spence, p. 391

18 Abend, p. 151

19 Abend, p. 154

20 Howard Boorman and Richard Howard, Biographical Dictionary of Republican China – Volume 2: Dalai - Ma. (New York, Columbia University Press, 1968), p. 172

21 Abend, pp. 141-145

22 Jerome Grieder, Hu Shih and the Chinese Renaissance: Liberalism in the Chinese Revolution. (Cambridge, Harvard University Press, 1970), pp. 243n-244

23 Manny Koginos, The Panay Incident: Prelude to War. (Lafayette, Purdue University Studies, 1967), pp. 28-29, 72

24 Abend, pp. 270-272

25 Hallett Abend. "Colonel Hashimoto Ordered Panay Firing; Political Influence Bars Punishment of Leader in 1936 Army Coup in Tokyo." The New York Times, 


20 December 1937; A1

26 Hallett Abend. "Japan Seeks to Curb Young Army Officers." The New York Times, 


26 December 1937; D5

27 Abend, pp. 269-274

28 Abend, p. 96

29 Abend, p. 102

30 Abend, p. 23

31 Abend, pp. 117-118

32 Abend, p. 104

33 MacKinnon and Frieson, p. 31

34 Abend, p. 105

35 Abend, p. 126-132

36 Abend, pp. 132-135

37 Howard Boorman and Richard Howard, Biographical Dictionary of Republican China – Volume 3: Mao-Wu. (New York, Columbia University Press, 1968), p. 150

38 Abend, pp. 122-123

39 Abend, p. 238

40 MacKinnon and Frieson, p. 39

41 Hallett Abend. "General Chiang Held by Rebel Soldiers." The New York Times, 

13 December 1936; A1, 38.

42 Hallett Abend. “US Gunboat Sank by Japanese Bombs; 1 Dead and 15 Hurt; 54 Saved, 18 Missing; British Warship Hit; Seaman dead.” The New York Times, 

12 December 1937; A1.

43 Abend, p. 258-263

44 MacKinnon and Frieson, p. 6

45 MacKinnon and Frieson, p. 80

46 Abend, pp. 114-115

47 Abend, p. 252 

48 Abend, p. 151

49 Abend, p. 243

50 Abend, p. 305

51 Abend, pp. 334-335
52 Spence, p. 363

53 Tsinan Affair (Shanghai, International Relations Committee), p. 34*
54 Abend, p. 77-83

55 Tsinan Affair, p. 1

56 Abend, p. 64

57 Hallett Abend. “Chiang Opens War on Japan; Troops Attack at Tsinan; Tokio** Sends 18,000 More,” The New York Times, 10 May 1928; A1

58 Abend, pp. 187-188

59 Hallett Abend. “Japanese Checked in Taking Shanghai.” The New York Times, 

29 January 1932; A1

60 Hallett Abend. “Japanese Unable to Occupy Shanghai Despite 13-Hour Land and Air Attack; Stinson Asks Tokyo to Tell Attention.” The New York Times, 

29 January 1932; A1

61 Hallett Abend. “Japanese Curbing Nanking Excesses.” The New York Times, 

19 December 1937; A1, 37.

62 Abend, pp. 177-182

63 Abend, p. 325


64 Abend, pp. 295-296

65 Abend, pp. 326-329

66 Jonathon Spence, To Change China: Western Advisors in China 1620-1960 (New York, Penguin Books Ltd., 1980), p. 73

67 Abend, pp. 337-338, 349-353

68 Abend, pp. 345-347

69 Abend, p. 388 

70 “Hallett Abend, Newsman, Dies.” The New York Times, 28 November 1955; A37.

Bibliography

Abend, Hallett. “Chiang Opens War on Japan; Troops Attack at Tsinan; Tokio Sends 18,000 More,” The New York Times, 10 May 1928; A1.

Abend, Hallett. "Colonel Hashimoto Ordered Panay Firing; Political Influence Bars Punishment of Leader in 1936 Army Coup in Tokyo." The New York Times, 


20 December 1937; A1.

Abend, Hallett. "General Chiang Held by Rebel Soldiers." The New York Times, 

13 December 1936; A1, 38.

Abend, Hallett. “Japanese Curbing Nanking Excesses.” The New York Times, 

19 December 1937; A1, 37.

Abend, Hallett. "Japan Seeks to Curb Young Army Officers." The New York Times, 


26 December 1937; D5

Abend, Hallett. “Japanese Checked in Taking Shanghai.” The New York Times,

29 January 1932; A1.

Abend, Hallett. “Japanese Unable to Occupy Shanghai Despite 13-Hour Land and Air Attack; Stinson Asks Tokyo to Tell Attention.” The New York Times, 

29 January 1932; A1.

Abend, Hallett.  My Life in China, New York: Harcourt, Brace and Company, 1943.

Abend, Hallett. “US Gunboat Sank by Japanese Bombs; 1 Dead and 15 Hurt; 54 Saved, 18 Missing; British Warship Hit; Seaman dead.” The New York Times, 

12 December 1937; A1.

Boorman, Howard and Howard, Richard. Biographical Dictionary of Republican China – Volume 2: Dalai – Ma, New York, New York; Columbia University Press, 1968.

Boorman, Howard and Howard, Richard. Biographical Dictionary of Republican China – Volume 3: Mao-Wu, New York, New York; Columbia University Press, 1968.

Grieder, Jerome. Hu Shih and the Chinese Renaissance: Liberalism in the Chinese Revolution, Cambridge, Massachusetts; Harvard University Press, 1970.

“Hallett Abend, Newsman, Dies.” The New York Times, 28 November 1955; A37.

Koginos, Manny. The Panay Incident: Prelude to War. Lafayette, Indiana; Purdue University Studies, 1967.

MacKinnon, Stephen and Frieson, Olson. China Reporting: An Oral History of American Journalism in the 1930’s and 1940s, Berkeley, California; University of California Press, 1987.

Spence, Jonathon.  The Search for Modern China, New York, New York; W. W. Norton & Company, 1990.

Spence, Jonathon. To Change China: Western Advisors in China 1620-1960, New York, New York; Penguin Books Ltd., 1980.

Tsinan Affair, Shanghai, China; International Relations Committee. 

* The year in which Abend was born is uncertain.  Numerous sources, such as the UTNetCAT system and other online sources, cites 1884 as his date of birth, but the New York Times and other obituaries state that he was 66 when he died, which would indicate that he was born in 1889 if he died in 1955.


* In his autobiography My Life in China, Abend refrained from listing the names of those sources who wished to remain anonymous.  Because the book was published in 1943, disclosure of those individuals who gave Abend classified information would most definitely endanger them.


* Tsinan Affair is a collection of photographs, letters, and translations of those letters that were taken from the aftermath of the Tsinan Incident.  The collection has no author or publication date (known only to be published by the International Relations Committee in Shanghai), and has no numbered pages; the listed page number is the 34th page from the table of contents.


** 1928 spelling of “Tokyo”





PAGE  
31

