CURSET D'INICIACIÓ AL DESCENS DE CANONS I ENGORJATS
 

* Presentació

* Programa del curs

* Requisits i normes

* Informació i inscripcions
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


El descens de torrents és una activitat iniciada des de fa temps pels espeleòlegs francesos, que van començar a explorar el curs dels rius com a entrenament. Descendien i ascendien per les conques per millorar l'aplicació de les seves tècniques a les cavitats. Aquests pioners van utilitzar les tècniques espeleològiques durant bastant temps, però, poc a poc, els alpinistes van anar introduint les seves. La barreja d'aquestes dues tècniques ha fet possible que en sorgís una de nova denominada: "Tècnica de progressió als descens de torrents, canons i barrancs."

El descens de torrents ha adquirit un gran nombre de participants que s'ha intensificat a partir dels anys 90. La publicitat i activitatss de les companyies d'esports d'aventura, les guies de muntanya i els reportatges en els medis de comunicació han estat els causantss principals de l'evolució i massificació d'aquesta activitat. Amés a més, s'hi suma la bellesa del paisatge; les formes que ha fet la natura a base de l'erosió de molts anys, l'espontaneïtat dels seu ambient i l'agradable facilitat per moure's en aquests indrets.

Per realitzar aquesta activitat esportiva és necessari un bon aprenentatge de les tècniques de progressió , un coneixements exhaustiu dels material a utilitzar, saber orientar-se, preveure les condicions clim``atiques, comportar-se amb l'entorn i mantenir la calma davant dels casos imprevistos (accidents, acumulació de gent, crescurda del riu, fer-se de nit, etc...)
Hem pogut apreciar la quantitat de persones que últimament realitzen aquesta activitat sense tenir les elementals nocions necessàries per ensortir-se'n de la seva aventura. Cada any veiem que el número d'accidentats s'incrementa més del compte; això no resulta perllós, només, per la massificació d'esportistes, sinó per la falta de preparació i pel poc coneixement del medi d'aquests.
Per això, pensem que tenim alguna cosa a dir i a fer: intentar donar a conèixer les nostre nocions i experiències adquirides des de fa temps.
El Centre Excursionista de Rubí creu que ha arribat el moment d'impartir un curss d'iniciació al descens de barrancs, canons i torrents. Aquest es portarà a terme durant el mes de maig i comportarà amb classes teòriques i pràctiques.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


06/05/99  Presentació del curs i conferència de la història i antecedents.
                Projecció d'un video "El descens d'Engorjats" Escola Catalana d'Espeleologia

07/05/99 Audiovisual de Tenerife-1998, Cicle d'audiovisuals del CER Rubí

08/05/99 Sortida de tècniques bàsiques al descens i maniobres verticals a
               "Les Excletxes del Papiol" (Baix Llobregat)

09/05/99 Sortida de pràcitques tècniques elementals de descens als torrents i engorjats
                amb un entorn sec- "Canal Roja" (Massís de Montserrat. Collbató.L'Anoia)

13/05/99 Conferència. Material personal i tècnica de progressió al descens de canons
                i engorjats.

15-16/05 Sortida pràctica de tècniques bàsiques de descens de canons i engorjats            
                amb un entorn molt aquàtic. "Barranc de Viu de Llevata"  (Viu de Llevata-
                Alta Ribagorça)
                "Barranc de Roi" (Castell-Pallars Jussà)

18/05/99 Conferència. Ecologia i protecció del medi als canons i engorjats.

20/05/99 Conferència de "Tècniques de perfeccionament, progressió i maniobres
                verticals en el descens de barrancs i engorjats."

22-23/05 Sortida pràctica de progressió al descens de canons i engorjats en ràppels
                curts. "Torrent del Pas de L'Escanell" (Castell d'Anseny-El Berguedà)
                "Torrent de la Corba" (Bruguera-El Ripollès.)

25/05/99 Conferència. "Situació geogràfica i norfològica dels canons i engorjats a
                Catalunya"

27/05/99 Conferència "Prevenció, perills i autosocors al descens de canons i engorjats."

29-30/05 Sortida pràctica de progressió al descens de barrancs i engorjats amb ràppels
                llargs. "Gorges de Sant Aniol" (Sadernes-La Garrotxa).
                "Sallent de Cavorques" (Sant Privat d'en Bas-La Garrotxa)

05/06/99 Cloenda, entrega de records, audiovisuals i festa de fi de curs.

12-13/06 Sortida de fi de curs a la "Sierra de Guara", "Barranc del Mascún"
                (Rodellar-Osca)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


- Places limitades a 15 participants
- Majors de 16 anys (tots els menors d'edad hauran de tenir un permís patern)
- Ser socis del Centre Excursionista de Rubí.
- Estar en possessió de la Licència d'assegurança de la FECC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya) modalitat C,D.
- A les sortides pràctiques els cursetistes hauran de portar el material següent: neoprè complert, escarpins, talabart, davallador (VUIT), mosquetó de seguretat, casc, baga d'anclatge, baga de 7mm (3mts) calçat adequat.
- La direcció del curs no es farà responsable de cap accident, però posarà tots els mitjans al seu abast per que no succeeixi.
- La direcció dels curs pot escloure a aquells participants que demostrin una manca de respecte amb els seus companys, amb el cos de monitors i amb l'entorn natural en el què es desenvoluparà els curs.
- Les conferències es duran a terme al local social del CER, Passeig de la Riera, 30-32, tots els dimarts i dijous a les 21.00h.
-La direcciói del curs la portarà aterme GORG, Grup d'activitats Aquàtiques de Muntanya del CER, amb la col.laboració de persones qualificades en les diferents temàtiques.
-La direcció del curs es reserva el dret de canviar el calendari d'activitats si ho creu
convenient.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


-A la secretaria del CER, Passeig de la Riera, 30-32, 08191 Rubí, tel.: 935887170
del 12 d'abril fins el 5 de maig de 19.30 a 21.30 de dilluns a divendres.

-El dret d'inscripció serà de 5.000 ptes + targeta de FEEC.