Donau tur.

Prolog:

Jeg har i årevis tænkt på at køre langs en / flere af Europas floder, da det normalt var her hvor samfund / civilisationer / byerne blev grundlagt. De var engang hoved færdsels årene (nogle af dem er det stadig), og derfor kan man normalt regne med at finde skønne gamle huse, slotte og kirker langs dem. Desuden er jeg også en stor fan af Jean Auel's bøger fra serien "Jordens Børn", bedre kendt som : "Hulebjørnens Klan", "Hestenes Dal", "Mammut jægerne", "Rejsen over stepperne" og forhåbentlig vis de sidste to bøger i snarlig fremtid. I "Rejsen over stepperne", rejser Ayla og Jondalar fra Ukraine til Dordogne i Frankrig, de følger Donau det meste af vejen. Jeg blev enig med mig selv om hele distancen ville være for meget på engang, desuden har en gruppe fans planlagt at holde et sommer møde i Dordogne i 1999. Så det ville være logisk at tage den sidste del fra Schwarzwald til Dordogne som en del af transit delen i min sommerferie i 1999. Ligeledes tiltalte det mig ikke at køre til Ukraine på en legal "Road Racer", jeg mente at Rumænien ville være slemt nok (det blev meget værre end jeg forestillede mig). Det bedste ville være at købe en Offroader til turen men jeg havde ikke lyst til at sælge min nuværende cykel, den bedste jeg nogensinde havde prøvet, en Suzuki GSX-R 1100 H. Den har et fantastisk bund træk, masser af ponyer, lav vægt, fantastiske bremser og styre egenskaber, citat fra Street Fighter Magazine : 1986, 87 og 88 GSX-R 1100 er sandsynligvis den bedste motorcykel der nogensinde er lavet, du kan køre hvor som helst hen på den (jeg formoder at de mente på asfalt). En væsentlig årsag til at jeg oprindeligt købte den var at jeg var udsat for et kedeligt uheld den 1ste. April 1994, "en meget dårlig aprilsspøg", efter det har jeg begrænset bevægelighed og styrke i venstre hånd og arm (+ dårlig hukommelse). Derfor måtte den ikke veje for meget (over 200 Kg. tør) og helst stadig have en stor motor. Enhver idiot kan køre lige ud på en tung cykel, men parkerings manøvre med stoppet motor eller (gud forbyde) en cykel der er væltet, skal man jo også kunne klare. Den dårlige hukommelse gør mig i stand til at skrive denne beretning ! A hva be har ?.... jo for ikke at glemme hvad der skete i "går", besluttede jeg mig for at skrive dagbog, jeg kan egentligt ikke fordrage at skrive men jeg har ingen bedre ideer til at "huske" min ferie på.

Under min planlægning opdagede jeg at der var to steder der heder Dolnì Vestonice, en i Tjekkiet og en i Slovakiet, jeg ville gerne se den rigtige og der var andre steder som jeg ikke kunne finde på kortet. Til mit store held faldt jeg over nogle kort lavet af en Australier ved navn Don Hitchcock på internettet, de var af en særdeles høj kvalitet. Jeg skrev en Email til ham og spurgte efter informationer om de andre steder fra bøgerne. Jeg er meget taknemmelig for alt hans hjælp, thanks Don, thank you mate.

Don's kort + info om stenalder steder og våben

Opdagede at man skulle have Visa for at komme ind i den Serbiske Republik (hvis jeg havde søgt om Visa til Serbien mindst en måned før indrejse er det gratis), Visa til Rumænien var billigere at købe ved grænsen end her i Danmark !

Pakke fredag, hjem til mor til aftensmad, jeg ville starte turen fra dem, fordi de boede i den sydlige ende af byen, så jeg ikke behøvede at starte med morgen trafikken. Jeg havde også planlagt at springe starten af motorvejen over p.g.a. vejarbejde. Kørte senere hjem efter de småting som jeg glemte (hvad ellers ?). 75968 Km. på klokken, før afgang.

Lørdag d. 4 juli.

Klar til afgang med overlæs og støvregn.

Op kl. 7 lørdag morgen, i bad, morgenmad og pakke cyklen. Klar til afgang kl. 848, tryk på knappen, puf, puf, puf ........ Satans osv. indtil jeg kom i tanke om at den kun havde fået ½ choker. Helt ud, brum - pyh. Mor var lige ved at tude, hun havde det sikkert ligesom mig da de skulle Jorden rundt, eller da de skulle til Egypten. Cyklen føles lidt underlig med det læs på, men kører fint. Ingen trafik ad gammel Horsens landevej, megen fra Vejle til Kolding ellers fri til grænsen og til Kiel frakørslen mod Hamburg. Dug på visiret (støvregn) indtil opholds vejr 50 Km. før Hannover, dejligt at det sluttede. Første tank stop var Hüttner Berge (som sædvanlig), næste stop, en dejlig trucker tank i Peine (20 Km. fra Hannover) spiste mine klemmer i is kiosken ! (nej den havde ikke åben, p.g.a. vejret, det begyndte at dryppe igen). Drejede fra Autobahn'en ved Magdeburg og tog hovedvejen mod Dessau, en rar forandring. Løb næsten tør før Dresden og havde ikke set nogen skilte med benzintank de sidste 100 Km. så jeg forlod motorvejen og fandt tank i lille by : Wermsdorf, en meget sød (og smuk) tankpasserinde, havde vagten, og mange af landsbyens unge mænd, holdt parkeret udenfor og prøvede på at lade som om de ignorerede hende (jeg forstod dem). Tilbage på motorvejen fandt jeg en tank 10 Km. efter der hvor jeg drejede fra for at finde en, skidt, hellere sikker end ærgerlig. Fandt dejligt værelse hos pension "In der Laue" i Karsdorf udenfor Dresden. Sød fyr (den ældste Søn ?), hjælper med at bære alt op og ned igen dagen efter. 76887 Km. => 919 Km. første dag.

Søndag d. 5 juli.

Møder faderen der spørger om jeg vil have mc'en i garage, jeg siger mange tak for tilbudet, men jeg kører om 15 min. Siger farvel 1015 og kører mod grænsen, vidunderligt landskab, ser en masse spor til en smal spors bane, de går langs vejen, op til 6-10% stigninger. Møder 10 min. senere et lille tender lokomotiv med 4 passager- og en post-vogn, sødt, det ligner et af de små Märklin modeller. Så også den mindste tender-Köf (ranger traktor) i Schora, man kan tænke sig, i går. Få Km. senere i Schmiedeberg (hvis jeg husker rigtigt) går det "galt", forkert skiltning, så jeg kører mod en anden grænse overgang end planlagt, flere Km. brosten meget smukt lagt, men .......... absolut ingen fornøjelse i regnvejr, nå glemte jeg at fortælle at det regner ? Vel fremme sidst på dagen (ca. 1930) kan jeg konstatere at : Tanktasken ikke er tæt (det havde Claus Brandt advaret mig imod) og det var regn overtrækket heller ikke ........ Satans. Våde sokker, mm. men jeg havde det nu varmt nok alligevel. Ikke desto mindre nød jeg landskabet meget og fornøjelsen var endnu større i de ca. 10 - 15 min. hvor solen næsten kom helt igennem, dejligt lys.

Typisk Tjekkisk landskab. Jeg snyder lidt her, det er faktisk 3 billeder sat sammen, det venstre er set mod øst, det i midten mod syd og det venstre mod vest.

På vej mod Prag kom jeg igennem en lille by der var fyldt med turistbusser, jeg kunne nu ikke se at den var så interessant, men så rundede jeg et hjørne og så en meget stor kirkegård med en stor Jøde stjerne, aha, derefter by skiltet (ender) ; Terezin, ah, Teresienstadt (koncentrationslejr). Efter Brno gik det "galt" igen, jeg så aldrig skiltet om at dreje fra mod Uherské-Hradiste, så jeg endte i Olomovc, ÆV ! (undervejs, 5 Km. hvor det ikke havde regnet !!!). Kom frem til grænsen, så ingen Zimmer frei, tog et motel til 900 Kr. (Tjekkiske) 1 Km. fra grænsen, smuk dal, udmærket mad, meget smukke kvinder i baren. Jeg følte mig lidt sær, sidde i baren og spise, der var ingen da jeg bestilte, og pludselig var der 20 - 30 mennesker der kiggede underligt på mig (de troede jeg var tysk). Apros pos : Receptionisten troede at mit pas var falsk, hun troede ikke at der eksisterede et land der hedder Danmark, ikke før jeg fandt et land kort hvor man kunne se det. Hvad man ikke skal høre !!!! Ellers er den største forskel på her og vest, antallet af biler der holder alle steder med køler hjelmen åben eller ved at skifte hjul, og nej de er ikke alle noget gammelt skrammel. Jeg kom i tanke om at gamle Skoda'er har hæk motor så mange af dem var i bagage rummet, hm... måske var de bare på picnic. 77480 Km. => 593 Km. planlagt 420 d.v.s. 173 Km. omvej. Månen skinnede i nat.