Kazimir Malévitx, 1878-1935


Biografia i obra

Pintor abstracte rus. Les seves primeres obres estan influenciades pel neoimpressionisme i el fauvisme i després pel cubisme, distingint-se per una gran claredat de línies, com a El segador (1912).

Segador (1912)

Oli sobre tela 113,5x66,5 cm
Museu d'Art Estatal, Novgorod (Rússia)


Aquest mateix any comença a desenvolupar el seu propi estil, que el portà a fundar el suprematisme amb el seu famós Quadre negre sobre fons blanc (1913), pertanyent a una sèrie de pintures de blanc sobre blanc. Aquesta obra ja plantejava el que havia de ser la pintura suprematista: una creació allunyada de tota implicació utilitària; una abstracció de tipus geomètric fonamentada en l'ús de les formes simples i elementals: línia recta, quadrat, creu, així com colors plans, blanc i negre.
El sentit que Malévitx donava a les seves geometries era, abans que res, un allunyament del món dels objectes i les aparences. L'artista volia crear estímuls visuals elementals per tal de sensibilitzar l'espectador cap a la seva pròpia visió interior, com un bitllet d'anada a la connexió de l'ànima de l'home on s'ajunta sensibilitat i sentit. En aquest lloc, tan eteri com real, no existeixen objectes i, per tant, en el quadre tampoc n'hi ha. Ja no hi ha "imatges de la realitat!", ni tan sols representacins ideals: només un desert, però un desert plè de l'esperit de la sensibilitat no-objectiva. Malévitx no vol exposar quadres buits, però, sinó la percepció de la no-objectivitat.
Aquest concepte que sembla tan difícil d'entendre, el podem imaginar -per fer-ho d'una manera barroera- com quan tractem d'explicar una olor, i si ho aconseguim, voler-la representar en pintura, per exemple. És a dir, no hem de trobar una explicació en la realitat que ens envolta en la pintura de Malévitx, sinó la "supremacia de la sensibilitat pura", de manera que la seva representació plàstica és molt extranya a l'objectivitat habitual.
Juntament amb Piet Mondrian, fou la figura més important de l'abstracció geomètrica. Les seves teories del suprematisme, elaborades juntament al poeta rus Vladimir Maiakovski, començaren a aparèixer en les revistes el 1915. El 1916 publicà el Manifest suprematista, on exposa tota la seva teoria explicada més amunt.

Suprematisme: Supremus nº50

Oli sobre tela 97x66 cm
(Stedelijk Museum, Amsterdam)

Al final de la dècada de 1920 aparegueren a Alemanya editades per la Bauhaus Die gegenstandslose Weit (El món sense objectiu) i El Suprematisme com a món de la no representació, expressant-se, juntament amb el poeta Maiakowski, la poètica suprematista, portada a la seva màxima expressió de l'anti-objectivitat amb la seva Composició suprematista: blanc sobre blanc de 1918: la depuració total d'allò material.

Suprematisme: Supremus nº58
(Gall negre, 1916)

Oli sobre tela 79x70,5 cm
Museu Estatal Rus, San Petersburg



tornar a Pintura Abstracta
tornar a índex de Pintura
tornar a l'inici